Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Świerklaniec cały czas na zakupach. Jeszcze 25 diesli!

infobus
17.05.2021 09:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitarnej w Świerklańcu cały czas na autobusowych zakupach. Firma kontynuuje strategię autobusowych wzmocnień przed czekającymi spółkę metropolitalnymi zleceniami.

Najnowszy kontrakty na 25 niskopodłogowych autobusów typu MAXI m być planowo zrealizowany do końca br.

Znowu nowe

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie sporo się dzisiaj w Świerklańcu. 14 maja przewoźnik podpisał umowę na dostawę 3 szt. autobusów typu MAXI z firmą Solaris Bus & Coach. Wcześniej ogłoszony został przetarg na zakup 5 szt. używanych autobusów – także z silnikami diesla (otwarcie ofert zaplanowano tutaj na 7 czerwca).

Do Świerklańca trafi też jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II (pozostałe e-busy z trwającego obecnie przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Katowice, Gliwice i Sosnowiec).

A teraz mamy najnowszy kontrakt i to na zakup 25 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich z silnikami wysokoprężnymi Euro 6 o długości 11,80 do 12,15 m.  Sporo!

Co chce Świerklaniec?

Cena ma stanowić 60 proc. kryterium oceny ofert, a ocena techniczna 40 proc. Tu z kolei m.in. 12 proc. ma zapewniać pożądany materiał elementów konstrukcyjnych i nadwozia, łącznie 34 proc. określona pojemność, moc i moment silnika spalinowego (między 9, a 11 litrów, powyżej 240 kW i powyżej 1400 Nm), a 12 proc. – rozwiązania napędu hybrydowego, jak rekuperacja czy wspierający silnik elektryczny o mocy co najmniej 10 kW.

W zakresie sytuacji ekonomicznej, to wykonawcy musza wykazać się m.in. OC na sumę ubezpieczeniową równą co najmniej 2 000 000,00 PLN plus wadium w wysokości: 250 000,00 PLN. Z kolei w temacie doświadczenia mamy wymóg realizacji co najmniej jednej dostawie 15 sztuk miejskich niskopodłogowych autobusów o długości od 11,80 m do 12,15 m.

Termin składania ofert wyznaczono na 16 czerwca. Nowe pojazdy mają pojawić siew Świerklańcu do 30/12/2021. Przypomnijmy, że to zadanie realizowane jest z własnego portfela spółki.

konwencjonalny Kontrakt

To jeden z większych ostatnio zakupów nowych pojazdów konwencjonalnych przez przewoźników z terenu GZM. W ostatnich miesiącach należące do grup lokalnych samorządów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach czy Sosnowcu zamawiały zwykle po 5-10 takich pojazdów.

W marcu br. PKM Gliwice zamówiło 15 kupionych za własne środki, 18-metrowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym (podobnie, jak w obecnym postępowaniu świerklanieckiego PKM, przetarg dotyczył wozów dieslowskich; rozwiązania hybrydowe były punktowane dodatkowo).

Sosnowieckie PKM zapowiadało też ostatnio zakup łącznie 16 autobusów hybrydowych plug-in oraz ładowarek. To efekt wyboru do dofinansowania dwóch projektów przewoźnika z listy rezerwowej konkursu w ramach śląskiego RPO, łącznie za 34,9 mln zł, przy dotacjach łącznie 29,6 mln zł.

Do PKM-ów Gliwice, Katowice i Sosnowiec oraz do należącego bezpośrednio do Metropolii PKM Świerklaniec trafi też pod jednej czwartej z puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych w trwającym od końca marca przetargu przez GZM. Organizacja 41 samorządów otrzymała wcześniej do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.

Należące do samorządów miast PKM-y w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach są największymi samorządowymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej w GZM. Na przełomie 2020 r. i 2021 r. członkowie zgromadzenia GZM zgodzili się, aby udziały w nich objęła również Metropolia. Dzięki temu, podobnie jak PKM Świerklaniec, spółki te będą mogły dostawać zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.