W jakie autobusy celuje MZK Żywiec? Czas na SIWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu jest w trakcie poszukiwania dostawcy i finansującego (leasing operacyjny) trzech fabrycznie nowych autobusów spalinowych typu MAXI.
Mają być one dostarczone w ciągu sześciu miesięcy od podpisania umowy. Termin dostawy, biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynku jest dość krótki. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy tutaj:
Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka MZK.
Premiowane rozwiązania
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (30%), warunków gwarancji (10%).
W przypadku parametrów technicznych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i podwozia – aluminium lub stal nierdzewna – 25 pkt,
- pojemność silnika od 9 dm3 do 11 dm3 – 20 pkt,
- drugie i trzecie drzwi otwierane odskokowo - przesuwnie na zewnątrz – 15 pkt,
- silnik tej samej marki co pojazd – 15 pkt,
- rozwiązanie technologiczne silnika i układu wydechowego pozwalające na zastosowanie tylko jednego z układów SCR lub EGR przy zachowaniu obowiązujących norm czystości spalin – 15 pkt,
- szyba przednia dzielona w pionie – 5 pkt,
- panele boczne pod linią okien dzielone pionowo i poziomo – 5 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Żywca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1100 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma zawierać się w przedziale od 7,5 dm3 do 11 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 220 kW. Autobusy będą wyposażone w sześciobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym retarderem. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu półzamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, nie powodująca refleksów i nie ograniczająca pola widzenia kierowcy. Siedzenie kierowcy ma być pneumatycznie amortyzowane, z regulacją wysokości i odległości od kierownicy, wyposażone w zagłówek i lewy podłokietnik. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe oraz tablica wewnętrzna o czerwonym lub pomarańczowym kolorze liter, a także tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 23 cali - dająca możliwość wyświetlania danych o trasie – umieszczona z przodu autobusu.
Kto ma szanse?
Żaden z potencjalnych dostawców nie może liczyć na pełną liczbę punktów w kryteriach technicznych. Jest jednak jeden gracz, który ma przewagę nad konkurencją. Tym producentem jest ... Scania. Co za tym idzie, reszta będzie musiała powalczyć ceną, aby zdobyć to zamówienie. Jak będzie rzeczywiście, dowiemy się najwcześniej 15 czerwca, kiedy przewidziano otwarcie ofert.