Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Sposobem w wirusa: UV-ERFLO od In-Lab

infobus
12.05.2021 15:00

UV-ERFLO to modułowy system dezynfekcji powietrza przepływającego przez układy klimatyzacji i wentylacji w pojazdach komunikacji miejskiej.

Wykorzystuje promieniowanie UV o bardzo szerokim spektrum biobójczym, obejmującym grzyby, pleśnie, bakterie, mikroorganizmy chorobotwórcze, wirusy, w tym także SARS-CoV2.

Jak to działa?

Zasada działania UV-ERFLO opiera się na emisji fotonów o długości fali 254 nm (zakres UV-C) przez specjalne kwarcowe promienniki. Promienniki te zasilane są przez dedykowane moduły dostosowujące parametry prądowo-napięciowe, pobierające energię z instalacji 24VDC. Wyemitowanie promieniowanie dezaktywuje następnie patogeny znajdujące się w przepływającym powietrzu poprzez wnikanie do cząstek oraz rozbijanie wiązań chemicznych łańcuchów RNA/DNA oraz białek. Dzięki temu patogen traci zdolność replikacji i funkcjonowania. Właśnie to zjawisko odpowiada za skuteczność efektu biobójczego.

-„Jeżeli mielibyśmy określić, co łączy ze sobą wszystkie patogeny – np. grzyby i wirusy, to przy całej gamie różnic między nimi, częścią wspólną będzie właśnie posiadanie RNA lub DNA"– wyjaśnia Marcin Guzowski, prokurent In-Lab.

Promieniowanie UV-C jest promieniowaniem wysokoenergetycznym, które „sąsiaduje” z promieniowaniem rentgenowskim, jeśli spojrzymy na wizualizację widma elektromagnetycznego. Nie ma więc problemu z przenikaniem do komórek, ale już nie przenika metali, tworzyw czy nawet zwykłego szkła. Można więc efektywnie kreować jego propagację w przestrzeni w taki sposób, aby system mógł być bezpiecznie eksploatowany podczas realizacji codziennych zadań przewozowych i obecności pasażerów w pojeździe.

Kompaktowe rozwiązanie

-„Zależało nam, aby dostarczyć na rynek rozwiązanie kompaktowe, umożliwiające montaż w dostępnych w pojeździe przestrzeniach w oparciu o moduły różnej wielkości. Rozwiązanie musiało być także bezpieczne oraz energooszczędne – musieliśmy więc wyważyć zużycie energii i wpływ na bilans energetyczny pojazdu" – mówi Przemysław Pietrzyk, inżynier R&D w laboratorium UV-C In-Lab.

-„Ważna była też niewygórowana cena rozwiązania w wersji standard. Klient może oczywiście rozszerzać konfigurację o dodatkowe moduły diagnostyczne, sterujące czy multiplikujące moc (w wersji PRO) oraz o pakiety serwisowe, ale najbardziej podstawowa konfiguracja to koszt na poziomie już od kilku tyś. zł na pojazd"  – dodaje Marcin Guzowski.

Efektem ubocznym procesu wytwarzania promieniowania UV-C jest powstawanie ozonu. O ile ozon jako taki ma zastosowanie w niektórych scenariuszach dekontaminacji, nie wolno go wykorzystywać w obecności ludzi. Co ciekawe, szereg dostępnych na rynku rozwiązań opartych na UV ignoruje ten fakt, co czyni je potencjalnie niebezpiecznymi. W przypadku systemu UV-ERFLO zastosowane są specjalne filtry eliminujące generację ozonu (promieniowanie UV tworzące ozon, tj. o długości fali poniżej 240 nm, w szczególności 185 nm – jest wyfiltrowane).

Pierwsze testy

System UV-ERFLO został już wdrożony lub/i jest testowany m.in. w Lublinie, Puławach, Chełmie, Bielsku-Białej. Montaże trwają także u kolejnych przewoźników.

-"Jako ciekawostkę mogę przekazać, że ok. 1/3 elementów systemu UV-ERFLO powstaje na drukarkach 3D, oczywiście w technologii druku odpornego na promieniowanie UV. System ma więc bardzo szerokie możliwości adaptacyjne – podsumowuje Przemysław Pietrzyk.