ZPP: Wyższa dopłata z FRPA potrzebna na dłużej

infobus
10.05.2021 09:00

Maksymalna kwota dopłaty do wozokilometra na poziomie 3 złotych powinna obowiązywać w dłuższym horyzoncie czasowym, a nie do końca tego roku – uważa Związek Powiatów Polskich.

Przypomnijmy, że ostatnio pisaliśmy o zapowiadanej reformie Funduszu Rozwoju Połączń Autobusowych, jako elementu składowego Krajowego Programu Odbudowy, która m.in. obejmuje utrzymanie wyższej stawki FRPA.

do końca 2021

Jak przypomina Andrzej Płonka, według art. 30a ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, takowa maksymalna kwota dopłaty ma obowiązywać jedynie do końca 2021 roku.

-„Już w czasie zwyczajnym, niepandemicznym wskazywaliśmy na to, że maksymalne dofinansowanie na poziomie 0,80/1 zł na wozokilometr to zbyt niskie środki, jeśli uwzględni się z jednej strony koszt wozokilometra, a z drugiej strony ewentualne dochody z biletów czy wpływy z tytułu refundacji ulg” – podkreśla Płonka w piśmie do ministra Andrzeja Adamczyka.

Tymczasem, jak zwraca uwagę samorządowiec, problemy finansowe drogowego publicznego transportu zbiorowego przybrały na sile wraz z początkiem pandemii COVID-19, która spowodowała znaczny spadek liczby pasażerów zarówno wśród dorosłych dojeżdżających do pracy, jak i uczniów docierających do swoich szkół.

-„Nawet jeśli opanujemy pandemię COVID-19 i będziemy wracać do normalności, to utrzymanie odpowiedniej oferty przewozowej w okresie powrotu do zwykłego funkcjonowania jest niezbędne do utrzymania jej atrakcyjności wśród pasażerów” – zaznacza szef ZPP.