Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rząd o autobusowych przyczepach: Zbyt niebezpieczne

infobus
14.04.2021 11:00

Pod koniec lutego poseł Krzysztof Gawkowski zgłosił interpelację do ministra infrastruktury ws. przywrócenia w Polsce autobusowych przyczep pasażerskich

7 kwietnia otrzymaliśmy odpowiedź na to zapytanie, pod którym podpisał Rafał Weber - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Co z konsultacjami?

Poseł Krzysztof Gawkowski od jakiegoś czasu drąży sprawę możliwości przywrócenia w Polsce stosowania autobusowych przyczep pasażerskich. Po jego zeszłorocznej interpelacji resort infrastruktury obiecał, że przeprowadzi w tej kwestii konsultacje społeczne ze środowiskiem branży autobusowej.

Teraz przyszedł czas na sprawdzenie, czy ministerstwo wywiązało się z tej obietnicy. Wszystko wskazuje na to, że rząd nie zrobił w tej sprawie za wiele, gdyż nie mieliśmy i nie mamy żadnych z sygnałów z branży o prowadzonych konsultacjach.

Natomiast w odpowiedzi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury twierdzi, że resort wystąpił do przedstawicieli środowiska motoryzacyjnego, w tym branży autobusowej. Pytanie – do kogo?

Przedstawiciel rządu m.in. powołuje się na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Pytanie - dlaczego nie zwrócił się do najbardziej miarodajnej instytucji dla naszej branży, czyli Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej?  Dlatego wydaje nam się, że odpowiadając na poselską interpelację Ministerstwo poszło tutaj na skróty i z góry potwierdziło swoją wcześniejszą tezę, która brzmi z grubsza - „nic się nie da zrobić”.

-„Analiza przedstawionych stanowisk i opinii w tej sprawie wskazuje,  iż wprowadzenie tego rodzaju rozwiązania w transporcie drogowym mogłoby znacząco  wpłynąć  na  pogorszenie  bezpieczeństwa  uczestników  ruchu  drogowego, wiązałoby  się  również  z  potrzebą  dostosowania  w  tym  zakresie  infrastruktury  drogowej  i  poniesienia znacznych  kosztów  z  tego  tytułu – pisze Rafał Weber.

niezainteresowani producenci

Dalej jest jeszcze ciekawiej.

-„Temat dotyczący  zmiany  polskich  przepisów  celem  wprowadzenia w   Polsce   przyczep   autobusowych   nie   wywołał   również   szerokiego   zainteresowania   ze   strony producentów tych pojazdów – twierdzi Rafał Weber i rysuje historyczne tło:

-„Rozwiązanie polegające na  zastosowaniu  w  transporcie  pasażerskim  autobusów  ciągnących  za  sobą przyczepy  przystosowane  do  przewozu  pasażerów  było  dawniej  stosowane  na  poziomie  krajowym na terytorium różnych państw, w tym Polski, lecz zostało ono wycofane z powodu negatywnego wpływu na   bezpieczeństwo   w   ruchu   drogowym.   Należy   zauważyć,   iż   obowiązujące   na   gruncie   prawa międzynarodowego  przepisy  dotyczące  homologacji  typu  pojazdu  nie  określają  wymagań  dla  przyczep przewożących  osoby  w  trakcie  jazdy  po  drogach.  Z  uwagi  na  brak  wymagań  na  poziomie  UE  i  ONZ w  zakresie  zapewnienia  bezpieczeństwa  pasażerów  przewożonych  w  przyczepach,  przede  wszystkim dotyczących  wyposażenia  wnętrza  takich  pojazdów,  wytrzymałości  struktury  pojazdów,  siedzeń  i  ich mocowania,   pasów   bezpieczeństwa   i   punktów   mocowania,   nie   jest   możliwe   uzyskanie   unijnego świadectwa homologacji typu pojazdu dla przyczep autobusowych do przewozu pasażerów.

Kwestia bezpieczeństwa

Z informacji uzyskanych od  Polskiego  Związku  Przemysłu  Motoryzacyjnego  wynika, że  na  terenie  Niemiec zostało dopuszczonych około  150  tego  rodzaju  zespołów  pojazdów, a rozwiązanie  to  ma  charakter  jedynie  lokalny, ograniczony do określonych tras i oparty na szczególnych warunkach.  

O dokładnie takie same możliwości ubiega się polska branża autobusowa. Nic więcej!

Ale tutaj już pojawia się kwestia  bezpieczeństwa.

-„Z posiadanych statystyk wynika, iż w 2019 r. nastąpił wzrost liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym spowodowanych  przez  kierujących  autobusami  komunikacji  publicznej  oraz  rannych  pieszych.  Należy podkreślić, że  obserwowany  w  ostatnich  latach  wzrost  natężeń  ruchu  w  polskich  miastach  wymaga od    kierujących    autobusami    szczególnej    koncentracji,    a    utrudnione    warunki    ruchu    autobusu wyposażonego  w  przyczepę  mogą  skutkować  pogorszeniem  bezpieczeństwa  użytkowników  dróg, zwłaszcza  pieszych,  m.in.  z  racji  ograniczonych  możliwości  manewrowych  takiego  zespołu  pojazdów (np.  przy  pokonywaniu łuków  poziomych  skrzyżowań  wąskich  ulic)  i  związanej  z  tym  ograniczonej widoczności.  Ponadto  dodatkowe  utrudnienia  techniczne  może  powodować  komunikacja  kierowcy z  pasażerami  jadącymi  w  przyczepie,  np.  w  czasie  wchodzenia  i  wychodzenia  pasażerów  z  pojazdów osoba  będąca  w  pobliżu  może  w  sposób  niezamierzony  dostać  się  między  taki  zespół  tuż  przed manewrem   włączenia   się   do   ruchu.   W   tym   przypadku   istotnym   jest   zwłaszcza   bezpieczeństwo dzieci  korzystających  ze  szkolnej  komunikacji  autobusowej,  wobec  tego  wykorzystanie  przyczepy skutkowałoby zapewne koniecznością zapewnienia im dodatkowej opieki – wyjaśnia sekretarz stanu  

Do najważniejszych „minusów” przyczep autobusowych Ministerstwo Infrastruktury zalicza:

  • dopuszczenie do ruchu po drogach publicznych ww. pojazdów może wpłynąć na pogorszenie warunków bezpieczeństwa    ruchu    drogowego    również    ze    względu    na    wydłużenie    czasu    wyprzedzania i przebywania na pasie przeciwnym na jednojezdniowych drogach dwukierunkowych.
  • zastosowanie  przyczep  w  autobusach  spowodowałoby  także  zwiększenie  długości  takiego  zespołu pojazdów nawet do 23 m, a to wymuszałoby dostosowanie infrastruktury drogowej do gabarytów takich pojazdów,  w  tym  m.in.:  przebudowę  niektórych  skrzyżowań  (zwiększenie  promienia łuku),  zmianę długości odcinków widoczności przy wyprzedzaniu, przebudowę przystanków i miejsc postojowych oraz wszystkich innych elementów drogi projektowanych z uwagi na maksymalne długości pojazdów.

Podsumowując

-„Oceniając  efektywność  wprowadzenia  możliwości  przewożenia  osób  w  przyczepie autobusowej,   należy   mieć   na   względzie   przede   wszystkim   bezpieczeństwo   pasażerów   i   innych uczestników ruchu drogowego, a dopiero w dalszej kolejności komfort podróżowania pasażerów, czy też względy   ekonomiczne   związane   z   ograniczeniem   kosztów   eksploatacji   taboru   autobusowego w  komunikacji.  Należy  również  wskazać,  iż  aktualna  oferta  rynkowa  autobusów  przeznaczonych do  przewozu  osób  w  komunikacji  jest  bardzo  szeroka  i  obejmuje  autobusy  o  zróżnicowanej  długości, zasilane  różnymi źródłami  napędu,  stąd  każdy  z  przewoźników,  mając  na  uwadze  optymalizację kosztów    realizowanych    przewozów    ma    możliwość    dostosowania    taboru    do    zapotrzebowania pasażerskiego, z uwzględnieniem czynnika ekonomicznego, w tym kosztów jego zakupu i eksploatacji, przy optymalnym wykorzystaniu poszczególnych autobusów w ciągu dnia/nocy. Mając  na  uwadze  powyższe,  w  szczególności  kwestie  bezpieczeństwa  ruchu  drogowego,  uprzejmie informuję,  iż  resort  infrastruktury  nie  planuje  wprowadzenia  zmiany  przepisów  celem  dopuszczenia w Polsce autobusowych przyczep do przewożenia pasażerów – kończy swoją odpowiedź Rafał Weber.