Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Chrzanów przygotowuje przetarg na 14 autobusowych linii

infobus
06.04.2021 15:00

Związek Komunalny "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie przygotowuje przetarg na obsługę części autobusowych linii komunikacyjnych.

Chodzi o tzw. mały pakiet linii komunikacyjnych, czyli trasy: A, B, La, Lb, Lc, P, 8, 17a, 17b, 25, 29, 38 oraz część kursów na liniach 15 i 32a.

Od 3 do 10 lat

Najciekawsze jest to, że ZKKM bierze pod uwagę kilka przetargowych wariantów, które różnią się od siebie długością umowy i wymogami w zakresie autobusowego taboru. Generalna zasada jest tak – im dłuższa umowa tym nowszy i bardziej "zielony" tabor. Oto cztery, najbardziej prawdopodobne opcje:

  • Pierwsza – „pomostowa” na trzy lub cztery lata. Chodzi o zapewnienie komunikacji do momentu, kiedy gminy Chrzanów, Trzebini i Libiąż lub Związek zdobędą zewnętrzne funduszy na zakupu ekologicznego taboru – czyli autobusów elektrycznych lub wodorowych – oraz infrastruktury do ich ładowania. Potem miałby być ogłoszony przetarg na obsługę zakupionych "czystych" pojazdów. W tej opcji w grę wchodzą przede wszystkim autobusy z silnikami diesla;
  • Druga - „niskoemisyjna” – gdzie zamawiający odstępuje od zakupu autobusów elektrycznych czy wodorowych i wybiera najprostszą drogę: długoletni kontrakt na nowe autobusy na gaz ziemny lub hybrydy Euro 6.
  • Trzecia – „zielona hybrydowa” – czyli w ramach przetargu ZKKM wyłania przewoźnika, który w ramach 10-letniej umowy zobowiązuje się do pozyskania funduszy na zakup pojazdów zeroemisyjnych. Jeżeli tego nie zrobi – kontrakt zostanie rozwiązany. Dodatkową komplikacją jest fakt, że oferenci musieliby przedstawić dwie stawki wzkm – „przed” i „po” pozyskaniu zielonych pojazdów;
  • Czwarta – „zielona elastyczna” – to powtórzenie opcji „hybrydowej” plus możliwość zakupu zielonych autobusów przez gminy lub ZKKM i ich obsługi przez wybranego operatora. Tym samym oferenci musieliby przedstawić aż trzy stawki wzkm: „przed”, „po” samodzielnym pozyskaniu zielonych pojazdów lub „po” pozyskaniu zielonych pojazdów przez gminy lub Związek i ich obsługi przez operatora. Ufff - to jest dopiero skomplikowane!

Za pół roku

Czekamy teraz na decyzję Związku. Naszym zdaniem najbardziej prawdopodobny scenariusz top opcja I lub II. Czy tak się stanie? Dowiemy się po tym już niebawem - przetarg ma zostać of głoszony w trzecim kwartale 2021 roku.  

Na koniec przypomnijmy, że ZKKM to związek międzygminny istniejący od 1991 roku i zrzeszający gminy powiatu chrzanowskiego: Chrzanów, Libiąż i Trzebinia (do 1999 roku także Jaworzno). W ramach Związku działa wielu operatorów – aktualnie głównie to Transgór Mysłowice (zakład w Trzebini), a także Meteor Jaworzno i Elbud Jaworzno.