Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie przegubowce dla PKM Sosnowiec? Czas na SIWZ

infobus
30.03.2021 15:00

PKM Sosnowiec chce się wzbogacić o 5 autobusów typu MEGA (a w opcji o dodatkowe trzy takie egzemplarze). Wszystkie z silnikami spalinowymi Euro 6.

Nowe pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka PKM.

Premiowane rozwiązania

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (77%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (16%), terminu realizacji zamówienia (3%), okresu gwarancji na cały autobus (4%).

W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego wynoszący co najmniej 60 000 km – 1,5 pkt,
  • pojemność silnika od 9,2 dm3 do 10 dm3 – 1,5 pkt,
  • spełnienie przez autobusy wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 2 pkt,
  • 100% oświetlenia wykonanego w technologii LED (wewnętrzne i zewnętrzne) – 0,5 pkt,
  • skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 0,5 pkt,
  • trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 1 pkt,
  • silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 2 pkt,
  • zależna oś przednia – 2 pkt.

Ponadto, zamawiający premiuje udzielenie przez producenta gwarancji całopojazdowej w okresie 60 miesięcy.

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla Sosnowca mają mieć długość od 17,8 do 18,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 9 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 235 kW. W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów.  Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania  skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność  świecenia do  aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, dwie boczne, tylna). Z kolej wewnętrzne tablice informacyjne (2 sztuki) – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.

ciekawy pojedynek?

Z lektury SIWZ wynika, że PKM premiuje rozwiązania, które stosuje MAN czy Mercedes (unifikacja silnika, szkielet nadwozia – KTL), ale także takie które stosuje tylko Solaris (szyba czołowa dzielona).

Zatem żaden z potencjalnych wykonawców nie może liczyć na komplet punktów w kryteriach technicznych. Pozostaje więc walka ceną, ale również liczyć się będzie szybkość dostawy i czas gwarancji. Wszystko jest zatem możliwe. Zamawiający czeka na oferty od producentów do 16 kwietnia.