Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dwie nowe marki w Pradze: BMC i Isuzu

infobus
29.03.2021 09:00

Na początku br. w barwach praskiego transportu zintegrowanego (PID) zadebiutował dwie tureckie marki: Isuzu ze znanym u nas modelem NovoCiti Life oraz BMC z czekającymi jeszcze na polski debiut wersjami: Neocity 8,5 i Procity 10,6.

Dilerem Anadolu Isuzu w Czechach jest firma Turancar, z kolei za markę BMC odpowiada BusPlan.

Isuzu z NovoCiti Life

W lutym br. w praskich barwach zadebiutował midibus Isuzu NovoCiti Life , który do jesieni posłuży jako pojazd demonstracyjny, a następnie wejdzie w skład floty prywatnego przewoźnika, który obsługuje część linii na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Pradze.

Dodajmy, że nie jest to pierwszy taki model w Czechach. Dwa NovoCiti Life jeżdżą w OAD Kolín, jeden z AP Tour z Czech Wschodnich (autobus jest przystosowany do ruchu międzymiastowego), a czwarty należy do firmy ICOM Transport, która używa go w komunikacji miejskiej w Pelhřimovie.

Piąty, praski egzemplarz został dostosowany wymagań PID, czyli przede wszystkim otrzymał typowy czerwono-biało-niebieski kolor nadwozia oraz zintegrowany system biletowy i informacji.

Przypomnijmy, że Isuzu NovoCiti Life to niskowejściowy autobus o długości 8010 mm , który mimo swoich kompaktowych wymiarów może pomieścić do 60 pasażerów, w tym 21 na miejscach siedzących i 39 stojących. Jeśli planowany jest przewóz wózków, pojemność miejsc stojących spada do 31 pasażerów. Możliwy jest jeszcze wariant z siedzeniami składanymi, co oznacza 28 miejsc stojących plus „flipy”.

Pod maską mamy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny FPT Euro 6 o pojemności 4500 cm3 o mocy 137 kW (186 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 680 Nm od 1400 obr / min., który współpracuje z sześciobiegową, automatyczną skrzynią Allison 2100.

BMC z Neocity i Procity

Drugą turecką markę – BMC wprowadzi do swojej floty prywatna spółka About Me, która obsługuje część linii w ramach PID. Łącznie turecki pojazdów ma być pięć, a pierwszy Neocity właśnie przechodzi certyfikację. Wszystkie autobusy będą zgodne ze standardami PID, co oznacza m.in. pełną klimatyzację i zintegrowany system informacyjno-biletowy firmy BUSE.

W kwietniu nowymi pojazdami będą jeździć pasażerowie linii 164 (Poliklinika Petřiny - Vypich - Bílá Hora - Slánská - Sídliště Řepy - Sobín), gdzie do służby wejdą trzy autobusy BMC Procity 10,6 m. Z kolei w maju – na trasy 203 i 117 – wyjadą egzemplarze BMC Neocity.

Na koniec dodajmy, że nie jest to premiera marki BMC u naszych południowych sąsiadów. BusPlan dostarczył miejskiemu przewoźnikowi autobusowemu Klatovská dopravní společnost jeden autobus Neocity 8,5 i dwa Procity 12 (znane w naszym kraju), które zapewniają obsługę trzech linii w mieście.

Na koniec trochę danych technicznych: Neocity to dwudrzwiowy niskopodłogowy pojazd typu MIDI o 8,5 m długości. W układzie napędowym mamy silnik Cummins 4,5 l Euro 6 plus automatyczna skrzynia biegów Voith Diwa6. Jego pojemność pasażerska to aż 72 osoby, w tym 21 miejsc siedzących.

Z kolei Procity 10,6 m to trzydrzwiowy pojazd niskopodłogowy typu MIDI z silnikiem Cummins 6,7 l Euro 6 plus automat ZF 6AP 1200B Ecolife. Pojemność pasażerska również imponująca: 95 pasażerów, w tym 22 miejsca siedzące.

I trzydrzwiowy, niskopodłogowy Procity 12 typu MAXI z silnikiem Cummins 6,7 l Euro 6, automatem ZF 6AP 1200B Ecolife i pojemnością na poziomie 103 pasażerów (26 miejsc siedzących).