Tylko Solaris w Świerklańcu. Ponad budżetem
15 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej otworzyło ofertę na dostawę 3 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych.
Zaskoczenia nie było. Solaris złożył ofertę, natomiast nikt nie stanął w nim w przetargowe szranki.
Trzy diesle
PKM Świerklaniec chce kupić trzy fabrycznie nowe autobusy spalinowe. Mają one być dostarczone do przewoźnika do ... 15 maja 2021 roku. Czasu na dostawę jest wręcz ekstremalnie mało, ale zamawiający dopuszcza autobusy wyprodukowane w 2020 roku. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej TUTAJ
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia – profile ze stali nierdzewnej odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088), aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 25 pkt,
- pojemność silnika: od 10,1 do 11,0 dm3 – 25 pkt,
- moc silnika: powyżej 250,0 kW – 15 pkt,
- gwarantowany okres między obsługowy silnik co najmniej 75 000 km – 15 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Reg. 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 10 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych, zewnętrznych pod linią okien dzielone pionowo – 5 pkt,
- mocowanie paneli bocznych – skręcane na śruby, szybkowymienne – 5 pkt.
Jedna oferta
Jak widać - PKM Świerklaniec preferuje duże silniki oraz konstrukcje wykonane ze stali nierdzewnej. Dlatego spodziewaliśmy się obecności Solarisa i się nie zawiedliśmy. Natomiast wydawało nam się, że inni producenci też mają tutaj szanse. Jak się jednak dzisiaj okazało - nie było więcej chętnych na taką walkę.
Solaris zaproponował Świerklańcowi za trzy autobusy typu MAXI z silnikami diesla sumę 3.633.650 PLN brutto / 2.955.000 PLN netto, co daje za jeden autobus Solaris Urbino 12 z silnikiem DAF kwotę na poziomie 985.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei PKM miał przygotowane na to zamówienie sumę 3.321.000 PLN brutto / 2.700.000 PLN netto, co daje za jeden pojazd kwotę równo 900.000 PLN netto.
Tym samym mamy przekroczenie budżetu o ok. 313 tys. PLN brutto. Nie jest to dużo, ale pamiętajmy, że to zakupy z własnego portfela i tutaj każda złotówka się liczy. My spodziewamy się dołożenia.
Przypomnijmy, że flota PKM liczy ok 100 autobusów, z czego 25 to pojazdy marki Solaris. W ostatnim roku firma intensywnie odnawiała swój tabor w oparciu o pojazdy używane (4 szt. marki MAN, 9 szt. marki Mercedes-Benz i 1 szt. marki Solaris). Jak widać przewoźnik lubi taborowy mix.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Autobusy dla Świerklańca mają mieć długość od 11,8 do 12,15 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz o szerokości nie mniejszej niż 1 200 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 200 kW.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei kabina kierowcy ma być typu pół zamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także monitory wewnętrzne z funkcją wyświetlania trasy i reklam, o przekątnej minimum 23 cale.