Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Testy w Barcelonie: Wodorowy Solaris i Citea z nowym pantografem

infobus
04.03.2021 07:00

Sporo się dzieje w zimie na południu Europy. W lutym do stolicy Katalonii dotarł na testy wodorowy autobus Solaris Urbino 12. Równolegle odbywa się sprawdzian VDL Citea SLF-120 Electric z nowym system ładowania.  

Być może zaskoczy to niektórych czytelników, ale służby prasowe TMB podają, że Urbino 12 hydrogen to … pojazd polskiego producenta autobusów – Solaris Bus & Coach.

Ponad 50 wodorowców

W przedstawionej w grudniu strategii modernizacji barcelońskiej floty autobusowej zaplanowano pozyskanie 46 pojazdów napędzanych wodorem w latach 2021-2024. Pierwszych osiem takich egzemplarzy - od CaetanoBus - odebrano w 2020 r. Dlatego kataloński test Solarisa nie jest przypadkowy.

Jak podaje TMB, pojazd ten jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW, które otrzymują energię z akumulatora o mocy 70 kW, w którym rozkłada się wodór przechowywany w pięciu cylindrach o pojemności 312 l.  Nadwozie Urbino 12 może mieć różne konfiguracje. W wersji testowej ma trzy podwójne drzwi. Jeśli chodzi o liczbę miejsc dla pasażerów, to może mieć maksymalnie 37.

Przypomnijmy, że w tym roku w Barcelonie zostanie uruchomionych 77 nowych „zielonych” autobusów, w tym:

  • 8 szt. wodorowców Caetano Bus
  • 23 szt. elektrobusów marek Solaris i Irizar
  • 46 szt. hybryd CNG marek MAN i Mercedes.

Testowy elektryk

Równolegle na ulicach hiszpańskiego miasta pojawił się elektrobus VDL Citea ładowany przez pantograf, opracowany przez europejskie centrum badawcze projektu ASSURED, w którym m.in. uczestniczy TMB, Uniwersytet Brukselski i Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP).

Pojazd został oznaczony numerem 1111 i dołączony do grupy eksperymentalnych pojazdów lub prototypów, które tymczasowo stacjonują w Barcelonie. Pojazd ten razem z modelem Irizar (także wyposażonym w innowacyjny pantograf) promował elektryfikację pojazdów komunikacji miejskiej poprzez zaawansowane rozwiązania szybkiego ładowania na linii H16. Oprócz tych dwóch ebusów istotną rolę w barcelońskim projekcie odegrają ładowarki zainstalowane już w centrum operacyjnym Triangle i na Cisell Street.

Wkrótce odbędzie się oficjalna prezentacja tego rozwiązania i będziemy mogli podać więcej szczegółów.

Oczywiście ten holenderski test należy wiązać z najnowszym przetargiem TMB na 210 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych - o którym pisaliśmy TUTAJ. Zamówienie podzielone na pięć części o łącznej wartości 116 mln euro, w tym zakup:

  • 29 przegubowych elektrobusów wyposażonych w pantograf do szybkiego ładowania
  • 49 standardowych elektrobusów z pantografem do nocnego ładowania w zajezdni
  • 85 standardowych hybryd na CNG
  • 23 przegubowych hybryd na CNG
  • 24 autobusów piętrowych z napędem hybrydowym spalinowo-elektrycznym dla floty Barcelona Bus Turístic.