Testy w Barcelonie: Wodorowy Solaris i Citea z nowym pantografem
Sporo się dzieje w zimie na południu Europy. W lutym do stolicy Katalonii dotarł na testy wodorowy autobus Solaris Urbino 12. Równolegle odbywa się sprawdzian VDL Citea SLF-120 Electric z nowym system ładowania.
Być może zaskoczy to niektórych czytelników, ale służby prasowe TMB podają, że Urbino 12 hydrogen to … pojazd polskiego producenta autobusów – Solaris Bus & Coach.
Ponad 50 wodorowców
W przedstawionej w grudniu strategii modernizacji barcelońskiej floty autobusowej zaplanowano pozyskanie 46 pojazdów napędzanych wodorem w latach 2021-2024. Pierwszych osiem takich egzemplarzy - od CaetanoBus - odebrano w 2020 r. Dlatego kataloński test Solarisa nie jest przypadkowy.
Jak podaje TMB, pojazd ten jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW, które otrzymują energię z akumulatora o mocy 70 kW, w którym rozkłada się wodór przechowywany w pięciu cylindrach o pojemności 312 l. Nadwozie Urbino 12 może mieć różne konfiguracje. W wersji testowej ma trzy podwójne drzwi. Jeśli chodzi o liczbę miejsc dla pasażerów, to może mieć maksymalnie 37.
Przypomnijmy, że w tym roku w Barcelonie zostanie uruchomionych 77 nowych „zielonych” autobusów, w tym:
- 8 szt. wodorowców Caetano Bus
- 23 szt. elektrobusów marek Solaris i Irizar
- 46 szt. hybryd CNG marek MAN i Mercedes.
Testowy elektryk
Równolegle na ulicach hiszpańskiego miasta pojawił się elektrobus VDL Citea ładowany przez pantograf, opracowany przez europejskie centrum badawcze projektu ASSURED, w którym m.in. uczestniczy TMB, Uniwersytet Brukselski i Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd został oznaczony numerem 1111 i dołączony do grupy eksperymentalnych pojazdów lub prototypów, które tymczasowo stacjonują w Barcelonie. Pojazd ten razem z modelem Irizar (także wyposażonym w innowacyjny pantograf) promował elektryfikację pojazdów komunikacji miejskiej poprzez zaawansowane rozwiązania szybkiego ładowania na linii H16. Oprócz tych dwóch ebusów istotną rolę w barcelońskim projekcie odegrają ładowarki zainstalowane już w centrum operacyjnym Triangle i na Cisell Street.
Wkrótce odbędzie się oficjalna prezentacja tego rozwiązania i będziemy mogli podać więcej szczegółów.
Oczywiście ten holenderski test należy wiązać z najnowszym przetargiem TMB na 210 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych - o którym pisaliśmy TUTAJ. Zamówienie podzielone na pięć części o łącznej wartości 116 mln euro, w tym zakup:
- 29 przegubowych elektrobusów wyposażonych w pantograf do szybkiego ładowania
- 49 standardowych elektrobusów z pantografem do nocnego ładowania w zajezdni
- 85 standardowych hybryd na CNG
- 23 przegubowych hybryd na CNG
- 24 autobusów piętrowych z napędem hybrydowym spalinowo-elektrycznym dla floty Barcelona Bus Turístic.