Wiedeń chce wynająć wodorowy autobus. A potem go kupić
3 marca firma Wiener Linien ogłosiła przetarg na wynajem autobusu wodorowego na okres 24 miesięcy z możliwością późniejszego zakupu pojazdu.
Zamówienie realizowane jest z własnego budżetu spółki, a termin składania ofert upływa 16 marca. Jednym z faworytów do tego zamówienia jest Solaris, którego autobus Wiedeń testował w październiku 2020 r. Przypomnijmy, że spółka Wiener Linien jest jednym z największych przewoźników miejskich w Europie
Wiedeński test
Test autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen w Wiedniu odbył się w czerwcu 2020 roku. Demonstracyjny pojazd został wyposażony zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Z kolei zestaw pięciu kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu miał łączną pojemność 1560 litrów.
Jak skrupulatnie policzyła firma Wiener Linien, spalanie wodoru na 100 kilometrów to 6,3 kg przy optymalnych warunkach pracy. Dla porównania – w niemieckim Wuppertal wodorowe Van Hool A330 potrzebują średnio 8,0 kg wodoru na 100 kilometrów. Najdłuższy zasięg Solaris Urbino 12 Hydrogen na pełnym zbiorniku wodoru wyniósł 400 kilometrów. Z kolei tankowanie 25 kg wodoru zajęło ok 10 minut.
Tankowanie wodoru do testowego autobusu odbywało się na mobilnej stacji wodorowej na zajezdni Leopoldau.
Austriacka ofensywa
Wiele europejskich miast dąży do tego, aby ich komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku. Solaris wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom dodając do swojej oferty pojazdów nisko– i bezemisyjnych autobus zasilany wodorem. Jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna, czyniąc pojazd jednym z najbardziej ekologicznych, dostępnych na rynku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Dzięki testom napędzanego wodorem autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen firma Wiener Linien po raz kolejny udowodniła, że zmierza do jeszcze bardziej przyjaznej środowisku przyszłości transportu publicznego. Bardzo się cieszymy, że dzięki Solarisowi pozyskaliśmy do współpracy znanego w Europie eksperta branżowego. Wspólnie będziemy promować dalszy rozwój autobusów napędzanych wodorem, ponieważ wymagania stawiane pojazdom regularnie eksploatowanym w Wiedniu są ogromne”, mówił w zeszłym roku Günter Steinbauer, prezes zarządu Wiener Linien.
Przypomnijmy, że niedawno firma Solaris Bus & Coach podpisała trzy umowy ramowe gwarantujące jej wyłączność na dostarczenie do 182 sztuk autobusów, które będą użytkowane w całej Austrii. Przewoźnik Österreichische Postbus AG zdecydował się wybrać Solarisa jako potencjalnego dostawcę zarówno bezemisyjnych, jak i konwencjonalnych pojazdów. Podpisane kontrakty ramowe zakładają dostawy w latach 2021-2023 łącznie do 40 autobusów wodorowych oraz 142 z silnikami spalinowymi o różnych długościach.
Solaris jest obecny w Austrii od 2003 roku i dostarczył dotychczas blisko 400 autobusów do 40 miast. 53 z tych pojazdów kursuje na co dzień w Wiedniu i na jego przedmieściach, w tym na specjalnych liniach dowożących pasażerów na największe austriackie lotnisko. Autobusy wodorowe firmy Solaris sukcesywnie zyskują kolejnych nabywców, nie tylko w Austrii. Od czasu premiery autobusu Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku, firma otrzymała zamówienia na łącznie 69 pojazdów z Holandii, Niemiec, Włoch oraz Szwecji.