ARP z mechanizmem refinansowania autokarów
Agencja Rozwoju Przemysłu zakończyła prace nad nowym mechanizmem wsparcia dla przewoźników autokarowych.
System pożyczek na spłatę rat leasingowych opracowane zostały wraz z Polskim Stowarzyszeniem Przewoźników Autokarowych.
Dla kogo ten program?
Pożyczka ta jest instrumentem Tarczy Antykryzysowej i udostępniona zostaje w ramach Programu wsparcia dla przedsiębiorców sektora autobusowych przewozów pasażerskich z przeznaczeniem na spłatę rat leasingowych w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych.
Mechanizm ARP dotyczy wszystkich umów, na podstawie których oddaje się pojazd do korzystania za wynagrodzeniem dla przedsiębiorców sektora autobusowych przewozów pasażerskich, z wiodącym PKD 49.31.Z lub PKD 49.39.Z.
Założenia programu wsparcia zostały wypracowane wspólnie z przedstawicielami Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych oraz wybranymi spółkami i towarzystwami leasingowymi zrzeszonymi w Związku Polskiego Leasingu.
-„Z wnioskiem o pożyczkę na spłatę rat leasingowych należy się zwrócić do swojego Towarzystwa leasingowego. Jednak, aby wniosek mógł zostać formalnie złożony, niezbędnym jest przystąpienie do wskazanego Programu wsparcia przez zainteresowane Towarzystwa i Spółki leasingowe. Zapraszamy zatem wszystkie zainteresowane Firmy leasingowe do kontaktu z Agencja Rozwoju Przemysłu i ARP Leasing w celu przystąpienia do Programu wsparcia, co umożliwi udzielenie wsparcia Przewoźnikom Autokarowym – informuje ARP Leasing.
ABC refinansowania
Pożyczka udzielana jest w PLN bez względu na walutę finansowanej umowy. Co ważne – nie ma tutaj ograniczeń przystąpienia do programu tj. wieku pojazdu, rodzaju prowadzonej działalności, statusu (wielkości) przedsiębiorstwa
Kwota pożyczki i okres spłat ustalany jest indywidualnie, a okres przelewania transz wynosi maksymalnie do 12 m-cy. Refinansowanie będzie obowiązywała co najmniej przez okres równy okresowi spłaty pożyczki – generalnie chodzi o wydłużenie okresu trwania umowy leasingu.
Warunek to pozytywna EBITDA + wynik finansowy netto za 2019 rok.
Jakie koszty?
Jak przystało na Tarcze warunki są preferencyjne:
• oprocentowanie: WIBOR 1M + marża zgodna z siatką cen dla produktu
• brak opłat za rozpatrzenie wniosku i udzielenie pożyczki
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• zabezpieczenie: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 KPC.
• brak ograniczeń co do wieku pojazdu
Szczegółowe informacje znajdują się pod adresem www.arp-tarcza.pl
Co dalej?
Agencja Rozwoju Przemysłu we współpracy ze Związkiem Banków Polskich pracuje nad rozwiązaniem wspierającym dotkniętych kryzysem przedsiębiorców w spłacie kredytów inwestycyjnych. Umożliwiający to mechanizm może być wypracowany w ciągu kilku tygodni – ocenia wiceprezes ARP Paweł Kolczyński.
Jak mówił wiceprezes podczas czwartkowej debaty online, zorganizowanej przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach, nowy instrument ma być oparty na doświadczeniach innego wdrożonego niedawno rozwiązania, umożliwiającego firmom z branży przewozów autobusowych otrzymanie pożyczek w ramach umowy leasingu.
Tego typu wsparcie dla dotkniętych kryzysem firm przewozowych udało się wypracować na początku roku, we współpracy ARP, Polskiego Związku Leasingu oraz funduszy leasingowych.
-„W najbliższych tygodniach chcemy bardzo mocno rozwijać i wdrażać pożyczki w ramach umowy leasingu” – zapowiedział Kolczyński.
-„Z perspektywy doświadczeń tego nowego instrumentu, pracujemy w tej chwili ze Związkiem Banków Polskich nad rozwiązaniem, które umożliwiałoby (…) potencjalnie wykorzystać wsparcie ARP dla przedsiębiorców w obrębie umów kredytowych inwestycyjnych, tak aby można było pożyczkowo wesprzeć przedsiębiorcę” – poinformował wiceprezes ARP, zastrzegając, że projekt jest na etapie uzgadniania szczegółów.
Chodzi o to – jak tłumaczył Kolczyński – aby ARP mogła nawet na 12 miesięcy przejąć ewentualne spłaty rat kredytów inwestycyjnych przedsiębiorców. Po tym okresie pożyczka byłaby rozliczana – w zależności od zdolności przedsiębiorcy – albo w okresie do końca jego umowy kredytowej, albo w wydłużonym okresie kredytowym.
-„Bardzo mocno pracujemy nad nowymi rozwiązaniami. Czekamy na ustosunkowanie się banków do tych pomysłów. Mam nadzieję, że w najbliższych tygodniach takie rozwiązanie potencjalnie będzie możliwe do zastosowania” – ocenił wiceszef Agencji Rozwoju Przemysłu.
Zobaczcie wypowiedź wiceprezesa na filmie (od 1:30):