Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Grodzisk, Pruszków, Żyrardów z elektrobusami od Solarisa?

infobus
24.02.2021 13:27

Dzisiaj, 24 lutego, Urząd Miejski w Żyrardowie otworzył ofertę w przetargu na sześć autobusów elektrycznych klasy MIDI.

Wraz z pojazdami pojawią się też stacje ładowania. O szczegółach tego zamówienia - które zostało podzielone na dwa zadania – pisaliśmy TUTAJ. Z kolei o podziale tych autobusów pomiędzy trzy mazowieckie miasta - który łączy wspólny przewoźnik PKS Grodzisk Maz. - pisaliśmy TUTAJ

KRYTERIA OCENY OFERT

Zamawiający – licząc na większą liczbę ofert – przygotował następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty: cena (60%) i kryteria techniczne (40%).

Do kryteriów technicznych Żyrardów zaliczył także te, które z techniką mają niewiele wspólnego. Zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • gwarancję całopojazdową wyższą niż 42 miesiące – 8 pkt,
  • gwarancję na magazyn energii większa niż 66 miesięcy (przy liczbie cykli ładowania do 3 000, spadku pojemności do 20% i przy przebiegu do 40 000 km rocznie) – 10 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 0,80 kWh/km – 14 pkt,
  • więcej niż trzy miejsca dostępne z niskiej podłogi – 4 pkt,
  • wysokość pojazdu do 3,3 m – 4 pkt.

Szyba czołowa dzielona w pionie, zawieszenie niezależne, czy też odwrócony pantograf to tylko niektóre wymogi świadczące o tym, że Żyrardów stawia twarde warunki, którym jest w stanie sprostać wąskie grono producentów autobusów elektrycznych.

Jedna oferta

Ostatecznie okazało się, że tylko Solaris położył ofertę na żyrardowskim stole. Obejmuje ona dostawę 6 szt. elektrobusów Solaris Urbino 8,9LE electric w cenie 12.915.000,00 PLN brutto / 10.500.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 8,9LE electric na poziomie 1.750.000 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył

  • Okres gwarancji całopojazdowej: większy od 42 m-cy.
  • Okres gwarancji na magazyn energii: większy od 66 m-cy.

Jednocześnie wielkopolska firma zadeklarowała:

  • Zużycie energii elektrycznej przez autobus wg testu sort-2: powyżej 0,95 kWh/km a poniżej 1,00 kWh/km.
  • Miejsca dostępne z niskiej podłogi: Więcej niż trzy miejsca dostępne z niskiej podłogi.
  • Wysokość pojazdu: Wysokość pojazdu do 3,3 m włącznie.

Z kolei budżet zmawiającego wynosił 11.820.309,56 PLN brutto, co oznacza przekroczenia o prawie 1,1 mln zł. Sporo...

Inna sytuacja panuje w drugiej części zamówienia, czyli w zakresie dostawy stacji ładowania autobusów elektrycznych. Tutaj obie złożone oferty zmieściły się w mazowieckim budżecie, czyli 1.267.400,00 zł. To propozcycje od:

  • Medcom z Warszawy z ceną 1.092.276,90 PLN brutto i gwarancją większą od 60 miesięcy.
  • Ekoenergetyki-Polska z Zielonej Góry z ceną 1.058.728,90 PLN brutto i gwarancją większą od 60 miesięcy.

Wszystko wskazuje na to, że w tym starciu "starych znajomych" po raz kolejny górą będzie Ekoenergetyka. Poniżej podsumowanie ofert:

Zrzut Ekranu 24 02 2021 14.35.33 1
Zrzut Ekranu 24 02 2021 14.35.33 1

 

Mazowieckie elektrobusy

Sześć autobusów elektrycznych MIDI ma mieć długość od 8,5 do 10 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 320 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Szyba czołowa elektryków ma być dzielona w pionie. Zamawiający wymaga, aby oś przednia pojazdu była wyposażona w zawieszenie niezależne. Pojazdy będą napędzane silnikiem centralnym o mocy co najmniej 120 kW. Pojazd musi zostać wyposażony w magazyny energii o pojemności minimum 220 kWh. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną, z możliwością zastosowania mocy 120 i 60 kW. Ponadto, autobusy muszą być przygotowane do zamontowania na dachu złącza w standardzie OppCharge – kompletnej szyny prądowej do transferu energii elektrycznej z odbieraka do zasilania pojazdu wraz z układem sterującym pracą mechanizmu. Autobusy muszą być przystosowane do szybkiego ładowania z pantografu odwróconego mocą minimum 250 kW.

Elektryki będą wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy, a także w gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, wykonanych z tworzywa sztucznego lub stalowych, wyklejonych wykładziną tapicerowaną, „twardych” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.

Kabina kierowcy powinna być wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet oraz w otwory w szybie kabiny kierowcy w celu lepszej komunikacji z pasażerami. Ma być wykonana w taki sposób, aby umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22 cale. Tablica ma pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz za pomocą komputera sterującego wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne.