Grodzisk, Pruszków, Żyrardów z elektrobusami od Solarisa?
Dzisiaj, 24 lutego, Urząd Miejski w Żyrardowie otworzył ofertę w przetargu na sześć autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Wraz z pojazdami pojawią się też stacje ładowania. O szczegółach tego zamówienia - które zostało podzielone na dwa zadania – pisaliśmy TUTAJ. Z kolei o podziale tych autobusów pomiędzy trzy mazowieckie miasta - który łączy wspólny przewoźnik PKS Grodzisk Maz. - pisaliśmy TUTAJ
KRYTERIA OCENY OFERT
Zamawiający – licząc na większą liczbę ofert – przygotował następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty: cena (60%) i kryteria techniczne (40%).
Do kryteriów technicznych Żyrardów zaliczył także te, które z techniką mają niewiele wspólnego. Zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- gwarancję całopojazdową wyższą niż 42 miesiące – 8 pkt,
- gwarancję na magazyn energii większa niż 66 miesięcy (przy liczbie cykli ładowania do 3 000, spadku pojemności do 20% i przy przebiegu do 40 000 km rocznie) – 10 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 0,80 kWh/km – 14 pkt,
- więcej niż trzy miejsca dostępne z niskiej podłogi – 4 pkt,
- wysokość pojazdu do 3,3 m – 4 pkt.
Szyba czołowa dzielona w pionie, zawieszenie niezależne, czy też odwrócony pantograf to tylko niektóre wymogi świadczące o tym, że Żyrardów stawia twarde warunki, którym jest w stanie sprostać wąskie grono producentów autobusów elektrycznych.
Jedna oferta
Ostatecznie okazało się, że tylko Solaris położył ofertę na żyrardowskim stole. Obejmuje ona dostawę 6 szt. elektrobusów Solaris Urbino 8,9LE electric w cenie 12.915.000,00 PLN brutto / 10.500.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 8,9LE electric na poziomie 1.750.000 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył
- Okres gwarancji całopojazdowej: większy od 42 m-cy.
- Okres gwarancji na magazyn energii: większy od 66 m-cy.
Jednocześnie wielkopolska firma zadeklarowała:
- Zużycie energii elektrycznej przez autobus wg testu sort-2: powyżej 0,95 kWh/km a poniżej 1,00 kWh/km.
- Miejsca dostępne z niskiej podłogi: Więcej niż trzy miejsca dostępne z niskiej podłogi.
- Wysokość pojazdu: Wysokość pojazdu do 3,3 m włącznie.
Z kolei budżet zmawiającego wynosił 11.820.309,56 PLN brutto, co oznacza przekroczenia o prawie 1,1 mln zł. Sporo...
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Inna sytuacja panuje w drugiej części zamówienia, czyli w zakresie dostawy stacji ładowania autobusów elektrycznych. Tutaj obie złożone oferty zmieściły się w mazowieckim budżecie, czyli 1.267.400,00 zł. To propozcycje od:
- Medcom z Warszawy z ceną 1.092.276,90 PLN brutto i gwarancją większą od 60 miesięcy.
- Ekoenergetyki-Polska z Zielonej Góry z ceną 1.058.728,90 PLN brutto i gwarancją większą od 60 miesięcy.
Wszystko wskazuje na to, że w tym starciu "starych znajomych" po raz kolejny górą będzie Ekoenergetyka. Poniżej podsumowanie ofert:
Mazowieckie elektrobusy
Sześć autobusów elektrycznych MIDI ma mieć długość od 8,5 do 10 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 320 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Szyba czołowa elektryków ma być dzielona w pionie. Zamawiający wymaga, aby oś przednia pojazdu była wyposażona w zawieszenie niezależne. Pojazdy będą napędzane silnikiem centralnym o mocy co najmniej 120 kW. Pojazd musi zostać wyposażony w magazyny energii o pojemności minimum 220 kWh. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną, z możliwością zastosowania mocy 120 i 60 kW. Ponadto, autobusy muszą być przygotowane do zamontowania na dachu złącza w standardzie OppCharge – kompletnej szyny prądowej do transferu energii elektrycznej z odbieraka do zasilania pojazdu wraz z układem sterującym pracą mechanizmu. Autobusy muszą być przystosowane do szybkiego ładowania z pantografu odwróconego mocą minimum 250 kW.
Elektryki będą wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy, a także w gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, wykonanych z tworzywa sztucznego lub stalowych, wyklejonych wykładziną tapicerowaną, „twardych” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.
Kabina kierowcy powinna być wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet oraz w otwory w szybie kabiny kierowcy w celu lepszej komunikacji z pasażerami. Ma być wykonana w taki sposób, aby umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22 cale. Tablica ma pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz za pomocą komputera sterującego wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne.