Rząd pomylił się w ZTP 2021: Nie 102, a 122 wodorowce
Podczas konferencji podsumowującej pierwszy nabór do programu „Zielony transport miejski”, poinformowano, że złożone wnioski opiewały na 431 zeroemisyjnych autobusów, w tym 102 napędzanych wodorem
Okazuje się, że w swoich szacunkach rząd zapomniał o wniosku GZM na 20 wodorowców. O tej konferencji pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Tym samym liczba autobusów na ogniwa paliwowe z ZTP wzrosła nam do 122 szt., a GZM po raz pierwszy będzie dysponentem autobusów. W przypadku zrealizowania projektu zostaną one przekazane wybranym przewoźnikom działającym w sieci ZTM.
Projekt GZM
Jak poinformowała nas Kamila Rożnowska, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w ramach tegorocznego naboru do programu „Zielony transport miejski” zarząd GZM złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 20 autobusów wodorowych (klasy MAXI o długości 12-metrowów). Wartość netto tego przedsięwzięcia to około 90 mln zł.
To oznacza, że ostateczna struktura autobusów objętych I banorem ZTP wygląda nastepująco:
- 302 autobusy elektryczne
- 7 trolejbusów
- 122 autobusy na ogniwa paliwowe, które chcą zamówić takie miasta jak: Poznań, Włocławek, Chełm oraz GZM.
Na razie nic nie wiemy na temat planowanej budowy stacji wodorowych na terenie GZM. Przypomnijmy, że w ramach wsparcia z NFOŚiGW powstanie 176 stacji do ładowania elektryków oraz dwie do ładowania wodorem.
Poniżej zaktualizowana lista "zielonych" wniosków w ramach naboru Zielony Transport Publiczny 2021:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Beneficjent | Ebusy | Wodorowce | Trolejbusy | RAZEM | |
1 | MPK Poznań | 84 | 84 | ||
2 | MPK Kraków | 40 | 40 | ||
3 | Miasto Chełm | 15 | 15 | 30 | |
4 | MPK Wrocław | 28 | 28 | ||
5 | GZM | 20 | 20 | ||
6 | MPK Olsztyn | 20 | 20 | ||
7 | MZK Grudziądz | 17 | 17 | ||
8 | Miasto Opole | 16 | 16 | ||
9 | MPK Włocławek | 13 | 3 | 16 | |
10 | MZK Zamość | 14 | 14 | ||
11 | PKM Gdynia | 12 | 12 | ||
12 | MPK Radom | 11 | 11 | ||
13 | Miasto Piotrków Trybunalski | 10 | 10 | ||
14 | MZK Toruń | 10 | 10 | ||
15 | MZK Słupsk | 9 | 9 | ||
16 | Gmina Miasto Szczecin | 8 | 8 | ||
17 | Gmina Ostrowiec Świętokrzyski | 8 | 8 | ||
18 | MZK Ostrów Wielkopolski | 8 | 8 | ||
19 | PKT Gdynia | 7 | 7 | ||
20 | Gmina Stalowa Wola | 6 | 6 | ||
21 | Miasto Mińsk Mazowiecki | 6 | 6 | ||
22 | MPK Świdnica | 6 | 6 | ||
23 | MPK Sieradz | 6 | 6 | ||
24 | PKS Gdańsk | 6 | 6 | ||
25 | PKM Jastrzębie Zdroju | 5 | 5 | ||
26 | Gmina Miasto Zakopane | 4 | 4 | ||
27 | Gmina Ząbkowice Śląskie | 4 | 4 | ||
28 | Miasto Radomsko | 4 | 4 | ||
29 | Miasto Siedlce | 4 | 4 | ||
30 | MPK Kraśnik | 4 | 4 | ||
31 | MZK Wejherowo | 3 | 3 | ||
32 | Komunikacja Miejska Łomianki | 2 | 2 | ||
33 | MZK Chodzież | 2 | 2 | ||
34 | Gmina Miejska Bolesławiec | 1 | 1 | ||
RAZEM | 302 | 122 | 7 | 431 |
List z orlenem
Przypomnijmy, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pod koniec 2019 r. podpisała list intencyjny z PKN Orlen w zakresie wodorowej współpracy. Inicjatywa umożliwi realizację projektów wykorzystujących wodór w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
-"Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego. Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii – mówił wówczas Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Podpisany list intencyjny zakładał wymianę informacji, a także działania związane z przygotowaniem do realizacji projektów dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru. Ponadto wspólnie podejmowane mają być prace na rzecz maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, opartego o zasilanie wodorowe, w transporcie publicznym w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
PKN ORLEN podjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędu samochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze GZM. Instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.
Dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem PKN ORLEN posiada już na niemieckich stacjach paliw. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach. UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie