PZPTP chce powtórzenia ZTP 2021! Lub zwiększenia budżetu
Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego wystosował list do NFOŚiGW, w którym apeluje o powtórzenie tegorocznego naboru w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 2021”. Lub zwiększania dostępnej puli dofinansowania.
Powód? Zdaniem PZPTP zasady konkursu premiowały nie jakość składanych wniosków, a szybkość ich składania. Związek ma też wątpliwości natury formalnej, w zakresie zasad konkursu i pospiesznego zamknięcia naboru. I zadaje pytanie: Jeżeli nie ma listy rezerwowej, to co będzie w sytuacji, kiedy jakiś wniosek zostanie odrzucony?
O zamknięciu tegorocznego naboru po 14 dniach i wyczerpaniu puli środków pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Z kolei relacji z konferencji Ministerstwa Klimatu podsumowującej tegoroczny nabór informowaliśmy TUTAJ
Mało czasu
PZPTP podkreśla, że termin, który miały przedsiębiorstwa komunikacyjne na przygotowanie wniosków był bardzo krótki. Przypomnijmy, że nabór wniosków rozpoczął się 4 stycznia i trwał do 18 stycznia, kiedy NFOŚiGW poinformował o wyczerpaniu puli środków. Teoretycznie nabór miał trwać do 21 grudnia.
Jak argumentuje Związek, profesjonalne przygotowanie projektu wymaga bardzo wiele analiz, przygotowania merytorycznego i uzasadnienia dla przewidywanego do zakupu taboru. Sam proces przygotowania wniosków różni się od skali przedsięwzięcia i wielkości miasta/gminy.
-„Duże miasta i duże przedsiębiorstwa komunikacyjne potrzebują znacznie więcej czasu (ze względu na skalę projektów) niż małe podmioty, które często potrzebują jednego autobusu do obsługi jednej trasy. To w sposób jawny dyskryminowało duże podmioty, które po prostu nie zdążyły w tak krótkim czasie przygotować odpowiedniej jakości wniosku – uważa PZPTP.
Kto szybszy ten lepszy?
Kolejna wątpliwość Związku dotyczy informacji o wyczerpaniu tegorocznego budżetu ZTP. Jak wskazuje PZPTP, zgodnie §2 ust. 6 regulaminu naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków NFOŚiGW, w przypadku wyczerpania alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków. Zgodnie więc z literalnym brzmieniem tego paragrafu zakończenie naboru wniosków może nastąpić dopiero po wyczerpaniu alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków. Jest to sytuacja zupełnie inna niż wpłynięcie wniosków w ilości i kwocie mogącej potencjalnie wyczerpać środki lub w ilości i kwocie wskazującej, że środki zostaną wyczerpane.
Generalnie zdaniem Związku, NFOŚiGW powinien kontynuować nabór wniosków, przeprowadzić ich ocenę jakościową i merytoryczną i dopiero potem wydać werdykt, które miasto otrzymało dofinansowanie, a które nie. Dopiero faktyczne rozdysponowanie środków powinno dać podstawę do zamknięcia drogi do składania wniosków.
-„Wiele ze złożonych wniosków może ulec odrzuceniu w procesie oceny, dlatego proces składania wniosków odbywać się winien konsekwentnie w trybie ciągłym. Z tego również powodu całkowicie nieuprawnione jest założenie, że złożony wniosek należy traktować jako dofinansowanie przedsięwzięcia czy alokację części środków – zauważa PZPTP i dodaje:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zaproponowana przez NFOŚiGW tryb konkursu oraz jego zakończenie przed terminem określonym w ogłoszeniu de facto oznacza, że decydującym kryterium stał się termin złożenia wniosku a nie jego jakość merytoryczna. W sposób istotny rodzi to podejrzenie, że część podmiotów składała wnioski niekompletne, nieprzemyślane lub zawierające istotne braki licząc na to, że na etapie wezwania do poprawy zdołają te braki czy błędy skorygować. Rodzi to obawy o to, czy nie wypaczy to idei konkursu, zgodnie z którą powinny wygrywać projekty najlepsze i w sposób najbardziej trafnie realizujące cele Programu.”
Jakie zmiany?
W tej sytuacji Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego proponuje powtórzenia konkursu lub zwiększenia alokacji środków i umożliwienie wzięcia w nim udziału podmiotom, które zarejestrowały swoje wnioski w generatorze już po zamknięciu konkursu przez NFOŚiGW (może to przybrać formę np. listy rezerwowej).
Kolejne propozycje zmian dotyczą już samego sposobu prowadzenia konkursu. Ma być obiektywniej i sprawiedliwiej. To:
- wprowadzenie ograniczeń kwotowych lub ilościowych (max ilość środków transportu na jednego beneficjenta lub max kwota dotacji na jednego beneficjenta)
- lub wprowadzenie limitów w zależności od liczby mieszkańców, która jest obsługiwana przez dane przedsiębiorstwo komunikacyjne.
Co myślcie i propozycjach PZPTP?
Poniżej tabele z beneficjentami I naboru ZTP 2021 według liczby zgłoszonych pojazdów do dofinansowania:
Beneficjent | Ebusy | Wodorowce | Trolejbusy | RAZEM | |
1 | MPK Poznań | 84 | 84 | ||
2 | MPK Kraków | 40 | 40 | ||
3 | Miasto Chełm | 15 | 15 | 30 | |
4 | MPK Wrocław | 28 | 28 | ||
5 | GZM | 20 | 20 | ||
6 | MPK Olsztyn | 20 | 20 | ||
7 | MZK Grudziądz | 17 | 17 | ||
8 | Miasto Opole | 16 | 16 | ||
9 | MPK Włocławek | 13 | 3 | 16 | |
10 | MZK Zamość | 14 | 14 | ||
11 | PKM Gdynia | 12 | 12 | ||
12 | MPK Radom | 11 | 11 | ||
13 | Miasto Piotrków Trybunalski | 10 | 10 | ||
14 | MZK Toruń | 10 | 10 | ||
15 | MZK Słupsk | 9 | 9 | ||
16 | Gmina Miasto Szczecin | 8 | 8 | ||
17 | Gmina Ostrowiec Świętokrzyski | 8 | 8 | ||
18 | MZK Ostrów Wielkopolski | 8 | 8 | ||
19 | PKT Gdynia | 7 | 7 | ||
20 | Gmina Stalowa Wola | 6 | 6 | ||
21 | Miasto Mińsk Mazowiecki | 6 | 6 | ||
22 | MPK Świdnica | 6 | 6 | ||
23 | MPK Sieradz | 6 | 6 | ||
24 | PKS Gdańsk | 6 | 6 | ||
25 | PKM Jastrzębie Zdroju | 5 | 5 | ||
26 | Gmina Miasto Zakopane | 4 | 4 | ||
27 | Gmina Ząbkowice Śląskie | 4 | 4 | ||
28 | Miasto Radomsko | 4 | 4 | ||
29 | Miasto Siedlce | 4 | 4 | ||
30 | MPK Kraśnik | 4 | 4 | ||
31 | MZK Wejherowo | 3 | 3 | ||
32 | Komunikacja Miejska Łomianki | 2 | 2 | ||
33 | MZK Chodzież | 2 | 2 | ||
34 | Gmina Miejska Bolesławiec | 1 | 1 | ||
RAZEM | 322 | 102 | 7 | 431 |