Kędzierzyn wybiera pierwsze w Polsce MAN Lion`s City E!
15 lutego Gmina Kędzierzyn-Koźle wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę dwóch nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą pojazdów.
Już wcześniej MAN zapowiedział, że mocno liczy na wygraną w tym postępowaniu (o czym pisaliśmy TUTAJ) i … tak się stało. Także tym samym MZK Kędzierzyn-Koźle będzie najprawdopodobniej pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który odbierze elektrobusy MAN Lion`s City E. Ze Starachowic.
Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy. Przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Ważna technika
Szczegółowo o wymogach kędzierzyńskiego SIWZ-u pisaliśmy TUTAJ Przypomnijmy tylko, że zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji na cały autobus (5%). Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Kędzierzyn-Koźle wyodrębnił następujące rozwiązania, które wcale nie premiowały oferty MAN. To:
- szkielet nadwozia, szkielet kratownicy, ramy/podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (np. szkło hartowane), blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 10 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt,
- spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ – 1,5 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ) – 1,5 pkt,
- zaoferowanie autobusów wyposażonych w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu , w którym cały magazyn energii został zabudowany na dach autobusu – 2 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie za osią napędową – 3 pkt,
- zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 410 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 328 kWh – 5 pkt.
W przypadku warunków gwarancji, zamawiający najbardziej premiuje udzielenie gwarancji całopojazdowej w okresie 48 miesięcy.
Wybór oferty
O kędzierzyńskie zamówienie ubiegały się cztery firmy, które złożyły następujące oferty:
15 lutego Kędzierzyn-Koźle podjął decyzję i za najkorzystniejszą ofertę uznano propozycję MAN Truck & Bus Polska, która zaoferowała elektrobusy MAN Lion`s City E za kwotę 5.530.018,98 zł brutto i tym samym uzyskała największą liczbą punktów - 90,00, w tym:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 60 pkt. w kryterium cena;
- 25 pkt. w kryterium ocena techniczno- eksploatacyjna;
- 5 pkt. w kryterium warunki gwarancji
Poniżej szczegółowo punktacja, gdzie widać, że mimo niższej oceny w zakresie techniki, MAN pokonał głównego konkurenta Solarisa niższą ceną i ostatecznie wygrał o 2,3 pkt. A takie zwycięstwa „o włos” smakują najbardziej.
Jakie autobusy dla Kędzierzyna?
Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,35 m. Autobusy mają przewieźć minimum 55 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych do wewnątrz. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.
Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki miały odpowiednią moc zapewniającą prędkość i przyspieszenie charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający chce zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 200 kWh.
Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze (gniazdo) oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania do 200 A. Ładowanie ma zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 2 godziny 45 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 80 kW (tryb przyspieszony) oraz zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 5 godzin 30 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 40 kW (tryb podstawowy).
Stanowisko pracy kierowcy będzie oddzielone od przestrzeni pasażerskiej poprzez kabinę typu zamkniętego z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne miękkie (piankowane) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, a także w gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet (Wi-Fi). W celach bezpieczeństwa, autobusy będą posiadać również system kontroli trzeźwości kierowcy autobusu, uruchamiany każdorazowo przy włączeniu silnika autobusu.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna wewnętrzna. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Tablica wewnętrzna ma być oparta na monitorze LCD lub LED i przeznaczona będzie do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji.