Citaro na sygnale! Jako autobus „normalny” i ratunkowy
Mercedes-Benz Citaro to najbardziej wszechstronny autobus miejski i podmiejski.
Dowodem na to jest model Citaro LE Ü, który funkcjonuje również jako autobus podmiejski oraz … ratunkowy, wspomagając straż pożarną i ratowników w razie wypadku czy pożaru.
Na sygnale
Specjalistyczny model Citaro LE Ü został opracowany dla firmy transportowej regiobus Potsdam Mittelmark z Bad Belzig, na zachód od Berlina. Co najważniejsze, autobus na co dzień obsługuje regularne linie, natomiast w sytuacjach awaryjnych można go w kilka chwil przerobić na pojazd ratowniczy – m.in. dzięki obrotowym lampom ostrzegawczym, syrenie i przednim migaczom.
regiobus utrzymuje autobus i jego przeszkoloną załogę w gotowości przez całą dobę. Wyjazd do akcji aktywuje regionalne centrum dowodzenia straży pożarnej. Pojazd może wtedy służyć, jako środek do ewakuacji, transportu osób rannych lub lekko rannych, jako klimatyzowane i ogrzewane pomieszczenie miejsce ewakuacji.
Specjalne wyposażenie
Nowy Citaro LE Ü od razu rzuca się w oczy jaskrawoczerwoną kolorystyką plus numerem alarmowym 112. Z przodu i z tyłu mamy cztery światła uprzywilejowania w ruchu.
Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość do 100 km/ h, dzięki czemu szybko dociera do celu w sytuacji awaryjnej.
We wnętrzu panuje przyjemna atmosfera dzięki podłodze imitującej drewno i panelom na ścianach. Plus tapicerowane fotele Inter Star Eco. W dodatkowej szafce za kabiną kierowcy znajdują się materiały pierwszej pomocy medycznej, napoje, koce, a nawet … przytulanka dla dzieci. Zasłony chronią wnętrze przed wzrokiem ciekawskich. Służą również do podziału wnętrza, na przykład podczas opieki nad rannymi lub jako szatnia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Jesteśmy dumni, że możemy wspierać ważną pracę ratowników w naszym regionie. Dzięki nowemu autobusowi ratunkowemu i jego rozbudowanemu wyposażeniu możemy reagować jeszcze szybciej i jeszcze lepiej pomagać poszkodowanym i ratownikom ”- podkreśla Hans-Jürgen Hennig, dyrektor zarządzający regiobus.
Nowy autobus ratunkowy zastępuje poprzedni model, który został przebudowany pięć lat temu. Jak podaje regiobus, był on wzywano do akcji średnio raz na kwartał - na przykład podczas poważnych wypadków samochodowych, pożarów lasów lub ewakuacji z płonących domów.
Trochę techniki
Dwuosiowy autobus międzymiastowy Citaro LE Ü o długości około 12 m oferuje w przedniej części niskopodłogową platformę, co jest dużym plusem w ratunkowej służbie. Do tego mamy elektrycznie sterowane drzwi przesuwne z napędem elektrycznym, reflektory LED, system kontroli ciśnienia w oponach oraz asystent skrętu Sideguard Assist.
Napęd zapewnia sześciocylindrowy Mercedes-Benz OM 936 w najmocniejszej wersji o mocy 260 kW (354 KM) plus automatyczna skrzynią biegów ZF z przekładnią hydrokinetyczną.
Oprócz zwykłego wyposażenia, jak niskopodłogowy autobus międzymiastowy, autobus ratunkowy ma podwójne szyby, kamerę cofania, akustyczny i optyczny system ostrzegający o zamknięciu drzwi w drzwiach, zamrażarkę z przodu i hak holowniczy z głowicą kulową. Dodatkowe akumulatory rozruchowe zapewniają zasilanie, WiFi łączy pasażerów ze światem zewnętrznym, a podwójne gniazda USB zapewniają ładowanie komórek. Ze względu na ciężar dodatkowego wyposażenia ratunkowego, przy wyborze felg zdecydowano się na wersje ze stopów lekkich.