Asystent skrętu staje się autobusowym standardem [FILM]
Coraz więcej polskich przewoźników zamawia autobusy miejskie wyposażone w system bezpieczeństwa Sideguard Assist, czyli Asystenta Skrętu.
Tak wyposażone pojazdy marki Mercedes-Benz nabyły w ostatnim czasie takie miasta, jak Białystok, Kraków i Jawor. Z kolei we Wrocławiu układ ten stał się nowym wymogiem w podmiejskich przetargach na obsługę linii – o czym pisaliśmy TUTAJ
Co to daje?
Asystent skrętu sygnalizujący optycznie możliwości kolizji z obiektami ruchomymi i nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu i przy zmianie pasa ruchu znacznie podnosi bezpieczeństwo w miastach. To niecoenia pomoc dla kierowców autobusów, jak i dodatkowo „parasol ochronny” dla pieszych i rowerzystów.
Manewry skrętu w prawo w ruchu miejskim należą do najtrudniejszych zadań dla kierowcy autobusu. Muszą oni nie tylko jednocześnie obserwować sygnalizację świetlną, znaki drogowe, nadjeżdżające i przecinające pojazdy, ale także pilnować pieszych i rowerzystów. Teraz moją pomocnika - podczas skręcania Sideguard Assist ostrzega kierowcę autobusu o poruszających się obiektach po stronie drzwi, chroniąc w szczególności pieszych i rowerzystów.
Sercem systemu jest czujnik radarowy bliskiego zasięgu. Jest on zamontowany bezpośrednio za przednią osią i monitoruje strefę o szerokości do trzech metrów wzdłuż autobusu. Gdy pojazd jest nieruchomy, system wspomagania obejmuje długość ośmiu metrów, a podczas jazdy – nawet dwanaście metrów, łącznie z pasem z boku przed pojazdem. W ten sposób cały obszar, na którym rowerzyści i piesi są zagrożeni, gdy autobus zaczyna skręcać, jest w zasięgu czujnika, który monitoruje jednocześnie kilka nieruchomych i poruszających się obiektów.
Asystent 2.0
Zmodernizowany Asystent skrętu działa do prędkości 30 km / h i pracuje w kilku etapach:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- jeśli poruszający się obiekt znajduje się w monitorowanej strefie wzdłuż boku autobusu, kierowca jest o tym wizualnie informowany w ułamku sekundy.
- na słupku A po stronie drzwi - na wysokości oczu prowadzącego pojazd - zapala się żółta lampka LED. Intuicyjnie kieruje uwagę kierowcy na sytuację obok pojazdu.
- jeśli włączony jest kierunkowskaz w prawo, dioda LED świeci się na czerwono i rozlega się dźwięk ostrzegawczy.
Asystent ochrony bocznej włącza się automatycznie po włączeniu zapłonu i nie można go wyłączyć. Solidna technologia radarowa radzi sobie z takimi wyzwaniami, jak deszcz, mgła, śnieg, refleks świetlny czy brud - w przeciwieństwie do innych technologii - i działa przez całą dobę, w dzień i w nocy.
Bezpieczne dozbrajanie
Sideguard Assist jest dostępny dla wszystkich autobusów solo i przegubowych (z wyjątkiem minibusów) marek Mercedes-Benz i Setra – z magistralą CAN i interfejsem FMS. To oznacza wszystkie obecne i poprzednie modele sięgające co najmniej 2010 r. Ponieważ system znacznie przekracza wymogi prawne, kwalifikuje się również do dotacji. Przynajmniej tak jest w Niemczech. Dlatego tam marka usługowa Omniplus oferuje Sideguard Assist jako rozwiązanie modernizacyjne. Tylko w Niemczech w autobusach Mercedes-Benz i Setra zainstalowano ponad 250 takich systemów w starszych pojazdach.
I na koniec film, o tym jak działa Asystent Skrętu: