Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Konin trzecim miastem na wodorowej trasie Solarisa

infobus
29.01.2021 16:00

29 stycznia autobus wodorowy Solaris Urbino 12 pojawił się na ulicach Konina.

Po prezentacji pojazd udał się jazdę testową. Chętnych nie brakowało!

Konin na trasie

Najbardziej zaawansowany technologicznie produkt Solarisa: Urbino 12 hydrogen, odwiedza w tym tygodniu kilka polskich miast. Walory i możliwości autobusu wodorowego są prezentowane włodarzom miast i przedstawicielom miejskich zakładów komunikacyjnych w Jaworznie, Krakowie, Koninie, Włocławku i Poznaniu.

Operatorzy z tych miast mają możliwość bezpośredniego obejrzenia pojazdu, zapoznania się z jego nowoczesną technologią, jak również odbycia jazdy testowej. Autobusy wodorowe są jedną z rozważanych możliwości w tych miastach, w zakresie inwestycji w rozwój bezemisyjnego transportu publicznego przyszłości.

Urbino 12 hydrogen do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu – oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach najnowszej generacji. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy te nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Co więcej, dzięki zastosowanej technologii autobusy Urbino 12 hydrogen zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.

Z wodorowej oferty wielkopolskiego producenta skorzystali już klienci w Holandii, Niemczech, Szwecji oraz we Włoszech, zamawiając łącznie kilkadziesiąt Solarisów napędzanych energią elektryczna z wodoru. Teraz o jego zaletach przekonają się operatorzy transportu publicznego w Polsce.

po stronie elektryczności

W 2020 r. flotę MZK Konin wzmocniło 13 autobusów marki Solaris: sześć hybrydowych Urbino 12 hybrid oraz siedem elektrycznych - Urbino 12 electric.

-„Autobusy te są komfortowo wyposażone. Myślę, że i pasażerowie, i kierowcy będą się czuli w nich dobrze. Jeśli chodzi o jakość komunikacji miejskiej, to Konin wstępuje na nową drogę. To już zupełnie inna epoka – mówi prezydent Korytkowski.

Na uznanie zasługuje też dobór kolorystyczny wnętrza pojazdu, a przede wszystkim tapicerki i imitującej drewno podłogi. Razem wygląda to naprawdę super.

Jak tłumaczy prezes zarządu MZK Magdalena Przybyła – dzięki tej inwestycji do 2025 roku firma będzie miała wypełniony wymóg związany z niskoemisyjnością taboru. Zmiana przyniesie też oszczędności.

-„Pochodzący jeszcze z ubiegłego wieku stary tabor był bardzo kosztowny, zwłaszcza jeśli chodzi o naprawę silników. Wymiana starych autobusów na nowoczesne znacznie ulży spółce, pomoże w bieżącym funkcjonowaniu i dostosowywaniu się do potrzeb mieszkańców. Zwłaszcza teraz, w dobie koronawirusa, musimy być elastyczni i reagować błyskawicznie. Żeby móc tym wymaganiom sprostać, np. wysyłać autobusy rezerwowe, poza kierowcami musimy mieć jeszcze wystarczający tabor – wyjaśnia Magdalena Przybyła.

Obecnie MZK obsługuje 20 linii, dysponuje 56 autobusami.