MAN przystępuje do zwolnień! W Niemczech
Producent zapowiedział redukcję około 3500 miejsc pracy w Niemczech i to we wszystkich grupach zawodowych.
Natomiast koncern nie przewiduje zwolnień w Polsce, ani w niemieckich oddziałach handlowej spółki MAN Truck & Bus. Cel to poprawa zysków nawet o 1,7 miliarda euro, co w znacznym stopniu przyczyni się do zabezpieczenia przyszłej rentowności marki.
Związkowa zgoda
26 stycznia zarząd MAN Truck & Bus uzgodnił z Radą Zakładową i związkiem zawodowym IG Metall dokument dotyczący przeprowadzanej reorganizacji firmy. Zgodnie z nim:
- Zakład w Monachium nadal będzie globalną siedzibą MAN Truck & Bus. Pozostanie również głównym zakładem produkcji pojazdów ciężarowych, a także ośrodkiem B&R firmy MAN. W Monachium będzie działać Centrum Kompetencyjne zajmujące się ogólnym rozwojem pojazdów ciężarowych, oprogramowaniem, systemami elektrycznymi / elektronicznymi i elektromobilnością. Do końca 2022 roku w zakładzie zagwarantowano pracę dla 7500 stałych pracowników.
- Zakład w Norymberdze stanie się Centrum Kompetencyjnym MAN do opracowywania nowych technologii napędowych (takich jak e-mobilność, napęd wodorowy). Będzie też nadal odpowiadać za dalszy rozwój napędów konwencjonalnych. Do końca 2022 roku będzie pracować tutaj 3100 stałych pracowników.
- Zakład Salzgitter pozostanie centrum montażu osi TRATON GROUP. To także siedziba MAN odpowiedzialna za globalne działania logistyczne. Do końca 2022 roku będzie pracować tu 1900 stałych pracowników.
- Zakład Wittlich zostanie zmniejszony, ale pozostanie odpowiedzialny za modyfikacje ciężarówek. Do końca 2022 roku ego zatrudnienie wyniesie 60 stałych pracowników.
- Los zakładów w Plauen i Steyr są nadal przedmiotem dyskusji. Zarząd analizuje wszystkie opcje w odniesieniu do tych lokalizacji, w tym likwidację. Wszystkim pracownikom zakładu w Plauen już zaoferowano zatrudnienie w fabryce Volkswagena w Zwickau.
3500 osób
Generalnie redukcja zatrudnienia obejmie około 3500 miejsc pracy w Niemczech , w tym pracowników zatrudnionych na stałe, wypożyczonych oraz zatrudnionych na czas określony. Redukcja zatrudnienia ma być wdrażana w sposób społecznie odpowiedzialny, poprzez szersze wykorzystanie możliwości przejścia na emeryturę, umożliwienie zakończenia czasowych umów, zmniejszenie liczby wypożyczonych pracowników oraz zastosowanie oferty dobrowolnych odpraw. Spółka zaoferuje również pracownikom możliwość przeniesienia się do innych firm z Grupy Volkswagen.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- -„Cieszymy się, że po intensywnych dyskusjach znaleźliśmy wspólny język w zakresie kluczowych zagadnień. Teraz możemy zreorganizować MAN, aby uczynić go solidnym ekonomicznie i innowacyjnym. Jesteśmy gotowi na przyszłość. Razem rygorystycznie wdrożymy zmiany w firmie MAN i zainwestujemy w przyszłe obszary cyfryzacji, alternatywnych napędów i automatyzacji oraz w podnoszenie kwalifikacji naszych pracowników. To będzie długa i ciężka droga. Ale poradzimy sobie z tym razem i robimy wszystko, aby MAN powrócił do rentowności i pozostał jednym z wiodących dostawców rozwiązań transportowych w przyszłości ” – powiedział Andreas Tostmann, dyrektor generalny MAN Truck & Bus SE.
Przewidziane konkretne cele to generowanie około 450 milionów euro zysku rocznie, między innymi poprzez dodatkowe działania sprzedażowe. Koszty materiałowe mają zostać obniżone o około 700 mln euro w wyniku innowacyjnych form współpracy z dostawcami już na etapie projektowania koncepcji produktów. Firma dąży również do poprawy kosztów ogólnych i kosztów osobowych nawet o 550 mln euro.
- -„Naszą misją jest nic innego jak zrewolucjonizowanie transportu towarów i pasażerów. MAN stoi w obliczu ogromnej transformacji: za pięć lat połowa naszych nowych autobusów będzie jeździć na alternatywnych napędach. Co najmniej 60% samochodów dostawczych będzie bezemisyjnych w 2030 r., a w przypadku samochodów ciężarowych do transportu długodystansowego ten udział wyniesie 40%. Automatyzacja i cyfryzacja wstrząśnie naszą branżą. Wszystko to będzie kosztować dużo pieniędzy - pieniędzy, które musimy najpierw mieć, jeśli chcemy inwestować w przyszłość firmy "- powiedział Tostmann .