GAZ wchodzi w autobusy LNG. Ogromny potencjał
Pod koniec 2020 r. rosyjska Grupa GAZ zaprezentowała nowy autobus LiAZ-5292 LNG. To pokazuje, że technologia skroplonego gazu ziemnego staje się coraz bardziej popularna na rynku.
Po Solbusie, BredaMenarinibus i Scanii teraz w to rozwiązanie wchodzą Rosjanie i coś nam mówi, że to oni za moment staną się liderami autobusowego LNG w Europie.
Trochę techniki
LiAZ-5292 to flagowy autobus miejski Grupa GAZ. Teraz w wersji LNG jest to także pierwszy w Rosji autobus certyfikowany do jazdy na skroplonym gazie ziemnym. Jego drogowy test odbył się w Chelyabnisku, a po okresie pilotażowym Likinskij Awtobusnyj Zawod miał uruchomić produkcję pierwszej preseryjnej partii z początkiem 2021. Nie wiemy czy tak się stało, ale rosyjski rynek ze swoim ogromnym gazowym potencjałem na pewno nie odpuści LNG.
Zmodyfikowany model 5292 przeznaczona jest do przewozu 106 pasażerów i posiada m.in. niską podłogę, dużą przestrzeń dla stojących pasażerów i system przyklęku. Autobus posiada system klimatyzacji zapewniający zrównoważony przepływ powietrza plus mechaniczna rampę dla wózków inwalidzkich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tylnej części nadwozia zlokalizowano zbiornik LNG o pojemności 375 l. Zasięg LiAZ-5292 LNG to ponad 300 km. Paliwo jest przechłodzone do -162 ° С i jest niewrażliwe na temperaturę otoczenia. Sercem pojazdu jest silnik YaMZ-536 wyprodukowany w Rosji.
Dodajmy, że Grupa GAZ jest czołowym rosyjskim producentem pojazdów napędzanych CNG. Obecnie gama takich pojazdów obejmuje wszystkie typy autobusów, lekkie samochody dostawcze, ciężarówki i pojazdy specjalistyczne. Naszym zdaniem niebawem wszystkie te modele zyskają wersje LNG.