Kolejna odsłona nowej generacji Citea. Pierwsza dla Lahti
Na październikowe targi Busworld 2021, VDL planuje premierę nowej generacji autobusów Citea.
Znamy kolejne szczegóły tej koncepcji i pierwszego klienta.
Dla Zielonej Stolicy Europy 2021
Fińskie miasto Lahti, tegoroczna Zielona Stolica Europy, będzie miało do swojej dyspozycji pierwszą Citeę z nowej generacji. Lokalny przewoźnik Koiviston Auto Group jako pierwsza zamówił ten nowy autobus od VDL Bus & Coach, który w całości oparty został na elektrycznym układzie napędowym.
Pojazd wejdzie w skład zamówienia z 2020 r. na 18 szt. Citea LLE Electric o pojemności 43 + 3 miejsc siedzących.
-„Najbardziej zaawansowany autobus elektryczny w Europie będzie jeździł podczas Zielonej Stolicy Europy 2021” - mówi Michael Andersson, dyrektor techniczny Koiviston Auto Group. „To jasny i ważny sygnał dla dalszej elektryfikacji fińskiego transportu publicznego. Ponieważ ten nowy Citea jest częścią kontraktu z Citea LLE Electric, możemy dokładnie zobaczyć, jak ten nowy pojazd wypada w porównaniu z obecną generacją autobusów elektrycznych VDL Bus & Coach.
cztery zmiany główne
Nowa filozofia budowy elektrobusów VDL to efektywniejszy układ pojazdu, niska masa własna oraz optymalny rozkład masy i długość autobusu. Te cele udało się osiągnąć dzięki czterem, wzajemnie powiązanym elementom:
- mega pojemność - 110 pasażerów na 12,2 metra! Jednym z najważniejszych celów w rozwoju nowej generacji było właśnie zwiększenie liczby przewożonych pasażerów. Zdaniem producenta nowa Citea o długości 12,2 metra zabierze na pokład maksymalnie do 110 osób w pojeździe, a każdy typ zaoferuje co najmniej 45 miejsc siedzących;
- uniwersalność - nowa gama produktów Citea obejmuje cztery warianty długości i pięć typów: LF-122 i LE-122, LE-135, LE-149 i LF-181. To oznacza kontynuacja produkcji pojazdów zarówno do transportu miejskiego, jak i regionalnego - za wyjątkiem wersji 18,1-metrowej LF, która sprawdza się wyłącznie jako autobus miejski. Zdaniem VDL, wariant o długości 13,5 metra na 2-osiach może spokojnie konkurować z pojazdem 3-osiowym solo pod względem liczby miejsc siedzących z oczywistą zaletą - brak trzeciej osi oznacza niższą cenę zakupu, mniejsze koszty napraw oraz korzystniejsze zużycie energii;
- nowa aranżacja środka: standardowy pakiet akumulatorów nowej generacji Citea będzie zintegrowany z podłogą. Brak baterii w kabinie zapewnia optymalny przepływ pasażerów i maksymalizuje liczbę miejsc siedzących. Dodatkowo umieszczając akumulatory w podłodze, środek ciężkości autobusu jest niżej, dzięki czemu pojazd lepiej trzyma się drogi i jest bardziej stabilny;
- nowe materiały - zmniejszenie zużycia energii przez pojazd nawet o 30%, co będzie możliwe w efekcie zastosowania nowych komponentów, takich jak kompozytowa ściana boczna, która wykonana jest z jednego kawałka i opracowana przez samą firmę VDL Bus & Coach. Powoduje to mniejsze wibracje i mniejszy hałas dochodzący z zewnątrz. W efekcie mamy mniejsze zużycie energii przez system klimatyzacji czy ogrzewania plus większy komfort dla podróżujących. Ponadto taka ściana boczna jest o 15% lżejsza niż konwencjonalna, co prowadzi do oszczędności w zakresie zużycia paliwa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Made in Europe
Cały czas autobusy miejskie Citea będą budowane w zakładach VDL w Holandii i Belgii. Ten fakt tak komentuje Henk Coppens:
-„W tym również jesteśmy bezkompromisowi. Dążenie do rozwiązań w zakresie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju jest ważnym filarem strategii klimatycznej w wielu krajach europejskich. Opierając się na naszym społecznym zaangażowaniu, trzymamy się naszej strategii utrzymania i wzmacniania wysokiej jakości przemysłu w zakresie wiedzy, innowacyjności i produkcji w Europie Zachodniej. Zgodnie z wizji VDL Groep: produkcja ma przyszłość w Europie. Europa ma przyszłość w produkcji ”.
DROGA DO PREMIERY
Na koniec warto przypomnieć „elektryczne” kamienie milowe marki VDL. Firma pokazała swój pierwszy elektrobus Citea SLF-120 Electric podczas targów UITP Mobility & City Transport 2013 w Genewie. Potem już poszło „z górki”. W kwietniu 2015 roku podpisano pierwszy kontrakt z niemieckim miastem Münster na dostawę 4 pojazdów Citea SLF-120 Electric. Wkrótce potem, w październiku 2015 roku, VDL Bus & Coach dostarczył pierwsze z 8 przegubowych pojazdów elektrycznych Citea SLFA w Niemczech – do KVB Kolonia.
Aktualnie holenderska firma wyprodukowała ponad 750 autobusów bateryjnych jeżdżącym obecnie w 10 krajach, które dziennie pokonują ponad 150 000 kilometrów. Tym samym VDL za moment osiągnie kolejny kamień milowy w postaci 100 milionów elektrycznych kilometrów.
W 2021 roku VDL Bus & Coach zaprezentuje nową generację Citea opartą wyłącznie o elektryczny układ napędowy.