Solaris z umową w Kołobrzegu. Na dwie hybrydy
28 grudnia Kołobrzeg podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę dwóch nowych autobusów hybrydowych.
To pierwszy z kroków Komunikacji Miejskiej oraz miasta Kołobrzeg w kierunku niskoemisyjności.
Za rok
Aktualny stan floty Komunikacji Miejskiej w Kołobrzegu to 26 autobusów, w tym 18 marki Solaris i 8 szt. marki Scania. Teraz – w ciągu 300 dni od podpisania umowy – dołączą do nich kolejne “jamniki”.
Warto dodać, że koszt zakupu hybryd to ponad 3,6 mln zł, z czego 85% finansowane jest ze środków europejskich za pośrednictwem środków pochodzących z Województwa Zachodniopomorskiego. Wkład własny zostanie pokryty przez spółkę za pośrednictwem pożyczek zaciągniętych z budżetu gminy Miasto Kołobrzeg.
Urbino dla KM
Zamawianie przez KM Kołobrzeg konstrukcje – Urbino 12 hybrid – będą niskopodłogowymi pojazdami klasy MAXI o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz lub na zewnątrz o szerokości w świetle nie mniejszej niż 1100 mm.
Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin Euro 6 o mocy minimum 140 kW. Ponadto, mają być wyposażone w jednostkę elektryczną zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim, o mocy nie mniejszej niż 110 kW. Akumulacja energii elektrycznej ma pochodzić z rekuperacji oraz nadmiaru chwilowej mocy silnika wysokoprężnego, które mogą występować jednocześnie lub niezależnie od siebie. Pojemność magazynu energii powinna umożliwiać jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, w szczególności podczas ruszania autobusu np. z przystanku.
-„Dzięki takiemu rozwiązaniu osiągają redukcję zużycia paliwa sięgającą średnio od 20 do 30% w stosunku do pojazdu z silnikiem diesla. Dodatkowo, autobusy hybrydowe Solaris mogą posiadać funkcję pokonywania określonego dystansu w trybie całkowicie bezemisyjnym – informuje miasto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu miejskiego, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z poręczą ograniczającą wejście na przedni pomost, zamykane okienko do sprzedaży biletów. Kierowcy będą mogli w czasie pracy korzystać z radia samochodowego czy też z uchwytu na kubek. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także monitor wewnętrzny z funkcją wyświetlania: numeru linii, przystanku końcowego, schematem przebiegu trasy, o przekątnej min 22 cale.
DWIE OFERTY
Przypomnijmy, że o kołobrzeskie zamówienie walczyły dwie firmy:
- Solaris Bus & Coach zaoferował realizację zamówienia za łączną kwotę 3.667.122,00 zł brutto / 2.981.400 PLN netto, co za jeden autobus Urbino 12 Hybrid daje kwotę: 1.833.561,00 zł / 1.490.700 PLN netto;
- Z kolei Volvo zaoferowało sumę 3.982.740,00 zł brutto / 3.238.000 PLN netto, co za jeden autobus Volvo 7900 LH daje kwotę 1.991.370,00 zł brutto / 1.619.000 PLN netto.
Z kolei kołobrzeski przewoźnik przeznaczył na ten cel 3.862.200,00 zł brutto / 3.140.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszy kołobrzeskiego autobusu na poziomie 1.570.000 PLN netto.
9 grudnia zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (40%). Obyło się bez niespodzianek, Solaris zabrał większa liczbę punktów w kryterium ceny i może świętować kolejne zwycięstwo w Kołobrzegu.