Lublin zamawia pierwsze MEGA elektrobusy
24 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił przetarg na zakup 7 szt. przegubowych autobusów elektrycznych z ładowarkami.
Podobnie jak pozostałe lubelskie zamówienia na nowy tabor, zamówienia ma dofinasowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (projekt „Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowego wraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF”).
39 elektrobusów
Przypomnijmy, że na początku maja br. ZTM w Lublinie zleciło firmie Solaris Bus & Coach produkcję 12 szt. Solarisów Urbino 12 electric, które dołączą do zamówionych w zeszłym roku 20 elektrobusów klasy MAXI oraz 15 trolejbusów Trollino klasy MEGA. Tym samym liczba lubelskich ebusów – wraz nowym zamówieniem wzrasta do 39 egzemplarzy. Nieźle!
Zakres najnowszego zamówienia ZTM Lublin obejmuje:
- zakup i dostawę 7 szt. fabrycznie nowych niskopodłogowych, dwuczłonowych autobusów elektrycznych klasy MEGA,
- zakup i dostawę 3 sztuk ładowarek podwójnych małej mocy, o mocy większej lub równej 120 kW (2 x 60 kW) oraz 1 szt. ładowarki pojedynczej małej mocy, o mocy większej lub równej 60 kW.
przetargowe formalności
Lublin wybierze najkorzystniejszą oferta na podstawie czterech kryteriów:
- Gwarancja / Waga: 13 %
- Warunki techniczne / Waga: 22 %
- Ekologia / Waga: 5 %
- Cena - Waga: 60 %
W zakresie formalnych wymogów mamy:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- środki finansowe na poziomie 2 500 000,00 złotych;
- OC na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 2 000 000,00 złotych;
- wadium w wysokości: 175 600,00 zł.
Całość zamówienia ma być zrealizowana do 30 maja 2023 r. O tym, kto będzie chciał zdobyć lubelski kontrakt dowiemy się najwcześniej 16 lutego, kiedy wyznaczono termin składania ofert.
Lubelska elektryfikacja
Najnowsze zamówienie Lublina pokazuje, że miasto cały czas intensywnie inwestuje w rozwój floty bezemisyjnych pojazdów. W 2020 r. ZTM zamówił łącznie 12 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Ich dostawy zostały rozłożone na okres od listopada 2021 roku do kwietnia 2022 roku. Łączna wartość zawartych umów, obejmująca elektrobusy wraz z siedmioma ładowarkami oraz obsługą posprzedażową, przekracza 32 miliony złotych.
Z kolei w grudniu 2019 roku, ZTM w Lublinie na podstawie przetargu, zamówił w Solarisie 15 przegubowych trolejbusów Trollino 18 oraz 20 elektrycznych autobusów Urbino 12 electric. Ich dostawy rozłożone są na okres od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych).
Lublin inwestuje nie tylko w bezemisyjne pojazdy, ale i w infrastrukturę ładowania, systematycznie rozbudowując sieć ładowarek w mieście. W ramach kontraktu Solaris - oprócz pojazdów - wybuduje i zainstaluje także infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Cztery ładowarki pantografowe o mocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania w trakcie dnia umiejscowione zostaną na pętli Choiny oraz w zajezdni przy ul. Grygowej. Również na terenie zajezdni przy ul. Grygowej stanie dziesięć ładowarek stacjonarnych umożliwiających jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz dwie ładowarki mobilne o mocy 40 kW.
Z tych ładowarek będą korzystać także pierwsze lubelskie autobusy przegubowe z napędem elektrycznym.