Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Opole w drugim podejściu do pięciu elektryków

infobus
23.12.2020 18:16

23 grudnia Opole ogłosiło po raz drugi przetarg na dostawę 5 szt. fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych klasy MAXI  z napędem bateryjnym.

Przypomnijmy, że w pierwszym podejściu – o którym pisaliśmy TUTAJ - Opole unieważniło przetarg, gdyż złożona w postępowaniu jedna oferta – od firmy Solaris Bus & Coach – przekroczyła opolski budżet. Wielkopolski producent zaproponował za pięć Urbino 12 electric sumę 19.853.919.54 zł brutto, podczas gdy miejski budżet na ten cel wynosi 17.544.974,73 zł brutto. To oznaczało przekroczenie o 2.308.945 zł brutto, co z kolei stało się podstawą do unieważnienie zamówienia.

CO CHCE OPOLE?

Opolski zakup elektrobusów wynika z projektu, jaki zyskał dofinasowanie w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Miasto przewidziało w nim zelektryfikowanie jednej linii – numer 25, na której autobusy kursują pomiędzy pętlami przy ulicach Pużaka i Prószkowskiej, poruszając się w rejonie dużych osiedli i ścisłego centrum Opola.

Oprócz pięciu autobusów, miasto chce zakupić infrastrukturę, czyli wolne ładowarki oraz dwie szybkie stacje ładowania, które mają stanąć  na terenie zajezdni MZK przy ul. Luboszyckiej oraz przy II kampusie Politechniki Opolskiej.

Podsumowując zakres postępowania jest następujący:

  • 5 szt. autobusów o napędzie elektrycznym;
  • Budowa 1 stacji pantografowej ładowania autobusów z napędem elektrycznym
  • 3 szt. stacjonarnych ładowarek dwustanowiskowych;
  • system zarządzania i monitorowania stacji ładowania autobusów elektrycznych

Klas MAXI

Elektrobusy dla Opola mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 80 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład ma się odbywać przez 3 pary drzwi w układzie o szerokości 1200 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

W zakresie baterii miasto wymaga zastosowania akumulatorów High Power typu LTO lub równoważnych NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 52 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 300 kW. Pojemność baterii miała być nie mniejsza niż 180 kWh.

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy w okresie ostatnich 3 lat zrealizowali co najmniej jedną dostawę min. 5 fabrycznie nowych autobusów 12-metrowych MAXI – zgodnych z autobusem oferowanym w opolskim postępowaniu w zakresie typu podstawowych zespołów jezdnych i zespołów układu napędowego (napęd elektryczny zasilany z magazynu energii elektrycznej, ładowanie metodą “odwróconego” pantografu). Wadium zostało określone na kwotę 462 000,00 zł.

Termin wykonania zamówienia jest taki sam – to maksymalnie 350 dni od podpisania umowy.

Również kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty są takie same jak poprzednio. To:

  • Cena brutto oferty - 60%
  • Warunki  techniczno-eksploatacyjne - 35%
  • Warunki gwarancji - 5%

Dla wytrwałych analiza pierwszego SIWZ-u opolskiego przetargu dostępna jest TUTAJ. O tym kto jeszcze obok Solarisa podejdzie do tego zadania domy się 26 stycznia, kiedy wyznaczono składanie ofert.

Opolska flota

Pięć zamówionych ebusów będzie dopełnieniem 61 fabrycznienowych pojazdów, jakie w latach 2018-2020 pojawiły się w taborze MiejskiegoZakładu Komunikacyjnego, w tym:

  • 10 szt. Solarisów Urbino 12 (2020)
  • 61 szt. MAN Lion`s City (2018), w tym 15 szt. przegubowych i 33 szt. standardowych.