Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gliwice na przegubowych zakupach. Z własnego portfela

infobus
16.12.2020 09:51

16 grudnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach opublikowało przetarg na zakup 15 szt. fabrycznie nowych, niskopodłogowych, przegubowych autobusów komunikacji miejskiej.

Pojazdy mają przyjechać do siedziby firmy przy ul. Chorzowską w ciągu 280 dni.

Ruch we flocie

Ogłoszone zamówienie jeszcze bardziej podkręca dynamikę odnowy gliwickiej floty. Przypomnijmy, że do końca tego roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ma otrzymać 10 autobusów miejskich Solaris Urbino 12 (o gliwickim przetargu i pojedynku MAN vs. Solaris pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ). Z kolei za ponad rok śląska firma rozpocznie odbiory 10 szt. nowych autobusów elektrycznych marki Volvo, zakupionych przy wsparciu funduszy unijnych – o czym informowaliśmy TUTAJ

Z kolei o przygotowaniach infrastrukturalnych związanych z zakupem ebusów informowaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

ocena PKM

Teraz PKM wraca z powrotem do zakupu diesli. Oczywiście Euro 6. Dodatkowo śląska firma wymaga, aby pojazdy były w pełni niskopodłogowe, czyli podłoga przeznaczona dla pasażerów stojących tworzy powierzchnię bez stopni, a bezpośredni (tj. bez stopni pośrednich) dostęp do niej z zewnątrz możliwy jest przez I, II, III i IV drzwi główne autobusu. Do tego dochodzi brak stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu.

Zamawiający wymaga, aby oferowany autobus był już wdrożony do produkcji seryjnej, tj. nie był prototypem lub produktem jednostkowym.

Przygotowane przez PKM Gliwice kryteria udzielenia zamówienia są następujące:

  • Ocena techniczna / Waga: 20
  • Ekologia / Waga: 20
  • Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 5
  • Cena wybranych części zamiennych / Waga: 5
  • Cena - Waga: 50

Co ważne zamówienie jest realizowane z unijnego programu finansowanego, tylko ze środków własnych firmy.

Gliwickie wymagania

W zakresie sytuacji ekonomicznej, zamawiający wymaga od oferentów ubezpieczenia OC na co najmniej 10 000 000 PLN. Do tego należy posiadać środki finansowe na co najmniej 15 000 000 PLN plus osiągnięcie w ostatnich trzech latach obrotowych, a jeżeli okres działalności jest krótszy w tym okresie obrotu rocznego z działalności wynoszącego co najmniej 18 000 000 PLN. Sporo.

W zakresie doświadczenia PKM jest równie wymagający – oferent musi wykazać się co najmniej jedną dostawą 10 sztuk miejskich niskopodłogowych przegubowych autobusów o długości od 17,50 m do 18,75 m.

O tym kto podejdzie do tego zamówienia dowiemy się najwcześniej 18 stycznia, kiedy wyznaczono termin składania ofert.

Gliwickie PKM jest jednym z pięciu największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca, Świerklańca oraz Tychów. Udziałowcami spółki są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.

Wkrótce kolejnym udziałowcem ma stać się także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Na ostatnim, listopadowym zgromadzeniu GZM jego członkowie zgodzili się, aby Metropolia objęła udziały w gliwickim PKM, a także tyskim i sosnowieckim – aby mogły one dzięki temu dostawać zlecenia w formule in-house, czyli z pominięciem przetargów. Podobne rozwiązanie analizują właściciele PKM Katowice.