Pomorskie w 100% wypełnia budżet FRPA 2021! 384 linie!
8 grudnia Pomorski Urząd Wojewódzki poinformował o wynikach naboru 2021 w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Pomorze dysponowało na przyszły rok sumą 42 280 365,56 zł. W tej kwocie zmieściły się 23 projekty, które wypełniły cały budżet na kwotę 42 255 305,35 zł.
Jakie zasady?
Taka sytuacja generuje kilka pytań. Biorąc pod uwagę wcześniejsze doniesienia o przekroczeniu pomorskiego budżetu o 15 mln zł (o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ) jesteśmy bardzo ciekawi, na jakiej podstawie urząd odrzucił część wniosków i jakie były to projekty? Czy docelowo powstanie pomorska lista rezerwowa, która będzie mogła skorzystać z nadwyżek w innych województwach? Tego nie wiemy, ale postaramy się znaleźć odpowiedzi na te pytanie w najbliższym czasie.
Należy podkreślić, że jest to pierwsza tak wysoka frekwencja w historii Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w Polsce. Do tej pory maksymalne wykorzystanie środków plasowało się na poziomie ok. 20%. Teraz w Pomorskim mamy 120%! Z jednej strony ten rekord pokazuje wpływ kryzysu COVID-10 na transportową mobilność samorządów, zaś z drugiej - jak skutecznie na urzędników podziałało widmo przekierowania autobusowych pieniędzy przez Ministerstwo Infrastruktury na drogi (o czym informowaliśmy TUTAJ). Efekt? Bezprecedensowe zainteresowanie i swoista klęska transportowego urodzaju. Trzymamy kciuki za pozostałe województwa!
Kto dostał?
Pomorskie przekroczenie budżetu od razu generuje też pytanie o zasady oceny wniosków, czyli znalazł się na liście 24 projektów, a kto się na nią nie dostał? Jak już napisaliśmy, sytuacja przekroczenia budżetu FRPA to precedens i jak do tej pory nie było takiej praktyki. Takiego tematu nie ma nawet w zestawie najczęściej zadawanych pytań o Fundusz – które opublikowaliśmy TUTAJ.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Doszukaliśmy się jednak zapisów, które precyzują kolejność w dostępie do dotacji z FRPA. Jest ona następująca:
- w pierwszej kolejności pieniądze dostają gminy;
- potem powiaty;
- i w ostatniej kolejności – urząd marszałkowski.
Czy dokładnie takimi przesłankami kierowali się pomorscy urzędnicy, ciężko ocenić, bo lista jest wymieszana pod względem beneficjentów. Najważniejsze dane dt. pomorskiego wyboru do dofinansowania FRPA 2021 są następujące:
- planowana kwota deficytu każdej linii w danym roku budżetowym - 52 463 179,55
- „wkład własny” (min 10 %) - 10 207 874,52
- planowana łączna kwota dopłaty w danym roku budżetowym - 42 255 305,35
- planowana wielkość pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrach - 16 357 452,40
- liczba linii komunikacyjnych - 384
- długość linii komunikacyjnych - 15236,6
- liczba zatrzymań autobusu na przystankach komunikacyjnych - 48 613
- liczba gmin na obszarze których będą realizowane przewozy z wykorzystaniem środków funduszu - 178
- liczba mieszkańców gmin na obszarze których będą realizowane przewozy z wykorzystaniem środków funduszu - 3 619 525