Nowe autobusy dla Gliwic pod choinkę
Do końca tego roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ma otrzymać 10 autobusów miejskich Solaris Urbino 12.
O gliwickim przetargu i pojedynku MAN vs. Solaris pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Z kolei za ponad rok śląska firma rozpocznie odbiory 10 szt. nowych autobusów elektrycznych marki Volvo, zakupionych przy wsparciu funduszy unijnych – o czym informowaliśmy TUTAJ
11 linii
Jak poinformował PAP w piątek, 4 grudnia, rzecznik gliwickiego magistratu Łukasz Oryszczak, kupione za 11,4 mln zł autobusy Solaris powinny jeszcze w tym roku zacząć obsługiwać linie A4, 8, 58, 59, 60, 71, 178, 186, 259, 692, 702.
Gliwickie PKM sfinansowało ten zakup własnymi środkami; od pewnego czasu fundusze europejskie nie mogą bowiem już wspierać zakupów pojazdów z konwencjonalnymi silnikami diesla. Środki unijne współfinansują natomiast zakup tego przewoźnika obejmujący 10 nowych autobusów elektrycznych - z infrastrukturą ładowania.
PKM Gliwice, które dotąd nie używało pojazdów z napędem elektrycznym, złożyło zamówienie na trzy takie autobusy 18-metrowe – Volvo 9700 EA i siedem 12-metrowych Volvo 7900 E w unijnym projekcie oszacowanym na 39,1 mln zł netto, przy dotacji 26,9 mln zł netto. Umowę podpisano w sierpniu br.; termin jej realizacji to 2022 r.
Dostawcą ma być Volvo, które zaoferowało realizację zamówienia za 29,6 mln zł netto (36,4 mln zł brutto). Nowe autobusy elektryczne mają kursować po Gliwicach jako linia A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim (zastępująca zlikwidowany w tym mieście tramwaj) oraz na linii 676.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Infrastrukturalne przygotowania
W gliwickiej zajezdni przy ul. Chorzowskiej ma znaleźć się m.in. pięć ładowarek o mocy 2x40 kW (z możliwością przestawienia na 1x80 kW) i jedna mobilna ładowarka - 40 kW. Na terenie miasta mają zostać zainstalowane trzy kolejne stacjonarne ładowarki o mocy 200 kW (konstrukcji tzw. odwróconych pantografów).
Gliwice otrzymały dotację do swojego projektu w prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) konkursie wniosków o dofinansowanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie rozdzielono w nim ok. 460 mln zł.
Gliwickie PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca oraz Tychów. Udziałowcami spółki są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.
Wkrótce kolejnym udziałowcem ma stać się także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Na ostatnim, listopadowym zgromadzeniu GZM jego członkowie zgodzili się, aby Metropolia objęła udziały w gliwickim PKM, a także tyskim i sosnowieckim - aby mogły one dzięki temu dostawać zlecenia w formule in-house, czyli z pominięciem przetargów. Podobne rozwiązanie analizują właściciele PKM Katowice.(PAP)