Liniowe przetargi ZTM w III kwartale 2020 roku
Podsumowujemy przetargi Zarządu Transportu Metropolitarnego na obsługę autobusowych linii, które w zostały ogłoszone w okresie sierpień bądź znamy ich wyniki – za okres lipiec – wrzesień 2020.
Generalnie pandemia spodobała, że tego typu transportowych zamówień nie ma ich za dużo, ale utrzymujemy cykl i przedstawiamy metropolitarne, liniowe przetargi.
– 2. czerwca
ogłoszono postępowanie przetargowe na linię nr 950 relacji: Katowice Wełnowiec GPP Business Park ↔ Katowice Dworzec. Organizator do tego zadania wymaga 2 szt. autobusów typu BN (do 12,5m) i pojemności co najmniej 91 miejsc z czego m.in. 21 miejsc siedzących, nie starszych niż (rok produkcji) z 2012 roku produkcji i spełniającego normy emisji spalin min. EURO 5. Pojazdy od 1 lipca 2020 roku do 31 grudnia 2021 roku miałyby przejechać 80 000 wzkm. ZTM przeznaczył na to zadanie 579.000 zł brutto (6,70 zł netto /wzkm). Organizator otrzymał dwie oferty, tańszą i zwycięską propozycję przedstawiło PKM Katowice, proponując swoje usługi w cenie 569.379 zł brutto (6,59 zł netto /wzkm). Druga, droższa propozycja została złożona przez konsorcjum firm IREX, które składało się z firmy Meteor i IREX-1 ze Świętochłowic, które za swoje usługi zażyczyło sobie 930.528 zł brutto (10,77 zł netto /wzkm). PKM do obsługi przeznaczyło wstępnie dwa najnowsze Solarisy new Urbino 12.
– 10. lipca
ogłoszono przetarg na linię nr 924 relacji: Sośnicowice Pętla ↔ Gliwice Osiedle Waryńskiego Pętla. ZTM wymagał do realizacji tego postępowania 1 szt. autobusu typu M (do 8m) z 2010 roku produkcji, spełniającego co najmniej normę emisji spalin EURO 5 i mogącego pomieścić 40. pasażerów. Pojazd przez 15 miesięcy, począwszy od 1.września 2020 roku, miałby przejechać 114 000 wzkm. Zamawiający na to zadanie przeznaczył 468.000 zł brutto (3,80 zł netto /wzkm), a dodatkowe punkty można było uzyskać za normę emisji spalin i klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Walka była zacięta, ponieważ ZTM otrzymało aż 5 ofert w tym przetargu. Zacznijmy od najdroższej propozycji, którą przedstawiła firma MICHALUS z Dobczyc – przewoźnik znany m.in. z obsługi zastępczej komunikacji kolejowej dla KŚ i KM, który zaproponował swoje usługi za 689.472 zł brutto (5,60 zł netto /wzkm). Kolejną pod względem ceny ofertę złożyła EUROZEBRA, proponując usługi za 668.541,60 zł brutto (5,43 zł netto /wzkm). Następną z kolei propozycję przedstawiło Przedsiębiorstwo Transportowe Łukasz Łach z Dąbrowy Górniczej, który swoje usługi wycenił na 418.608 zł brutto (3,40 zł netto /wzkm). Przedostatnią propozycję przedstawiła firma U.P. Lucjan Brożek, która zaproponowała za to zadanie 405.064,80 zł brutto (3,29 zł netto /wzkm). Zwycięską propozycję przedstawiła spółka Murgór-Trans, która wyceniła usługi za 305.337,60 zł brutto (2,48 zł netto /wzkm).
– 24. września
ogłoszono postępowanie przetargowe na za-tramwajową linię T-21 relacji: Osiedle Zamkowe Pętla ↔ Sosnowiec Dworzec PKP. Organizator wymagał do obsługi 3 szt. autobusów typu BN (do 12,5 m), spełniających co najmniej normę emisji spalin EURO 3 i mogących pomieścić co najmniej 91 pasażerów, w tym 21 na miejscach siedzących. Pojazdy od 26. września do 11. października br. miałyby przejechać 15 753 wzkm, z opcją wydłużenia do 19 863 wzkm. ZTM przeznaczył na to zadanie 136.160 zł brutto (8,00 zł netto /wzkm). Jedyną ofertą, którą otrzymano i zaakceptowano, przedstawił PKM Sosnowiec, który wycenił swoje usługi na 147.334,66 zł brutto (8,66 zł netto /wzkm).
– 25. września
ogłoszono przetarg na za-tramwajową linię T-27 relacji: Osiedle Zamkowe Pętla ↔ Sosnowiec Dworzec PKP. Organizator wymagał do obsługi 3 szt. autobusów typu 2x BN (do 12,5 m), spełniających co najmniej normę emisji spalin EURO 3 i mogących pomieścić co najmniej 91 pasażerów, w tym 21 na miejscach siedzących oraz 1x CN (powyżej 12,5m) min. EURO 3 i co najmniej 140 pasażerów. Pojazdy od 26. września do 11. października br. miałyby przejechać 13 813 wzkm, z opcją wydłużenia do 17 444 wzkm. ZTM przeznaczył na to zadanie 122.940 zł brutto (8,24 zł netto /wzkm). Tutaj również jedynym oferentem był PKM Sosnowiec, które przedstawiło propozycję na kwotę 132.508,76 zł brutto (8,88 zł netto /wzkm). Oczywiście oferta ze względu na brak ofert konkurencyjnych została zaakceptowana.
Podsumowując trzeci kwartał 2020 roku pracy ZTM, to widać znaczne zmniejszenie ilości zamówień – dobrym krokiem (w dobie pandemii) dla przewoźników, jak i Organizatora było nawiązanie wcześniejszych kontraktów długoterminowych. Na postępowania przetargowe przeznaczono do tej pory 1.154.560,02 zł brutto, a przewoźnicy wykonają 223 566 wzkm. Zatem ZTM średnio zapłaci 4,78 zł netto za wzkm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przetargowa oferta
Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line.
To nie wszystko. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!