Autobusowy klasyk w Gorzowie po raz drugi: MAN vs. Solaris
18 listopada Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim otworzył oferty w drugim już przetargu na dostawę - w formie leasingu finansowego - 6 sztuk nowych autobusów klasy MAXI z silnikami diesla Euro 6.
Lubuska firma w drugim podejściu obniżyła wartość kryterium w zakresie gwarancji, co zaowocowało niższymi cenami. Cały czas MZK wymaga , aby nowe pojazdy miały m.in. pełną klimatyzację, system informacji pasażerskiej. Nowe autobusy miały pojawić się w Gorzowie w ciągu 8 m-cy od podpisania umowy.
Pierwsze podejście
Przypomnijmy, że 2 października firma MZK Gorzów podjęła decyzję o unieważnieniu pierwszego przetargu na zakup 6 szt. nowych autobusów z silnikiem diesla. Gorzowskie zamówienie było realizowane z własnego portfela spółki, a tu każda złotówka się liczy. To nie unijny przetarg… Dlatego mimo, że oferta MAN-a nie była znacznie wyższa od przygotowanego budżetu (przekroczenie o ok 127.400 PLN brutto) zakład zdecydował się na anulowanie postepowania. W tym przetargu mieliśmy dwie oferty:
mLeasing z Warszawy najprawdopodobniej z autobusami marki MAN 12C w cenie 7.704.199,78 PLN brutto / 6 263 576 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.043.929 PLN netto plus gwarancja całopojazdową na okres 36 miesięcy plus gwarancja na perforację na okres 120 miesięcy;
z kolei Solaris Bus & Coach z Millennium Leasing zaproponował cenę 8.032.456,28 zł brutto / 6.530.452 PLN netto, co daje jednostkowy koszy nU12 na poziomie 1.088.408,60 PLN netto plus gwarancja całopojazdową na okres 36 miesięcy plus gwarancja na perforację na okres 120 miesięcy;
Natomiast budżet MZK Gorzów Wlkp. na zakup sześciu autobusów wynosił 7.576.800,00 PLN brutto / 6.160.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt gorzowskiego autobusu na poziomie 1.026.666,6 PLN netto.
Drugie podejście
W drugim podejściu zmieniono kryteria wyboru na bardziej korzystne dla producentów. Wcześniej było to: Cena / Waga: 70; Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 22; Warunki gwarancji / Waga: 4; Termin realizacji dostawy / Waga: 1; Gotowość techniczna / Waga: 3. A teraz mamy :
- Całkowity koszt leasingu finansowego oferowanych pojazdów / Waga: 70
- Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 22
- Warunki gwarancji / Waga: 5
- Gotowość techniczna / Waga: 3
Budżet zamówienia (finansowany z własnego portfela MZK) wynosi cały czas 7.576.800 PLN brutto / 6.160.00 PLN netto, co daje jednostkową cenę gorzowskiego autobusu na poziomie 1.026.666 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Złożone wczoraj oferty prawie się w nim mieszczą. Swoje propozycje złożyły firmy:
- mLeasing z autobusami MAN Lion`s City EfficientHybrid w cenie 7.653.370 PLN brutto, co daje jednostkową cenę na poziomie 6.222.252 PLN netto, co daje jednostkową cenę 12Cna poziomie 1.037.042 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z autobusami Solaris Urbino Hybrid w cenie 7.912.930 PLN brutto / 6.433.276 PLN netto, , co daje jednostkową cenę na poziomie 1.072.212 PLN netto.
Dodatkowo od razu MZK przyznał oferentom taką samą liczbę punktów za gwarancję i gotowość techniczną. W zakresie właściwości technicznych oferta Solarisa dostała więcej punktów (21,1) niż MAN (20,31) ale biorąc pod uwagę różnicę w cenie, to MAN może się już czuć zwycięzcą w Gorzowie. O ile oczywiście skarbnik dołoży brakująca sumę. Nie jest to duża różnica...
Nie tylko diesel
MZK Gorzów szykuje się także do zakupu autobusów elektrycznych. Pozyskane środki unijne z CUPT pozwolą na zakup ośmiu autobusów elektrycznych, o zużyciu energii elektrycznej 1 kWh/km, które będą obsługiwały linie nr 124, 125 i 126.
Stacje do ładowania elektrycznych pojazdów zostaną umiejscowione w zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej 46, a także na pętlach przy ul. Dekerta, Śląskiej oraz Marcinkowskiego.
Elektrobusy zastąpią część taboru pojazdów napędzanych olejem napędowym. Są to linie autobusowe: nr 124 – 4 autobusy elektryczne z 6 obsługujących tę linię, 125 – 3 autobusy elektryczne (wymiana całego taboru) oraz 126 – 1 autobus elektryczny z 6 obsługujących tę linię. Pozostałe autobusy na liniach będą pojazdami spełniającymi normę emisji Euro 6.
Aktualnie tabor MZK Gorzów Wlkp. to ok. 90 autobusów. W ramach ostatnich, unijnych zakupów firma nabyła w latach 2016-2017 grupę 35 autobusów, w tym 10 szt. marki Solaris i 25 szt. marki MAN (w tym modele hybrydowe i "eLki" o długości 15 m). Teraz ponownie mamy autobusowy klasyk, czyli pojedynek "jamnik" kontra "lew". Czekamy na wyniki prac komisji przetargowej MZK.