Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Legendarne autobusy z fabryki Vysoke Myto. Od 125 lat

infobus
19.11.2020 08:15

Iveco Czech Republic z okazji 125-lecia autobusowej fabryki w Vysokie Myto, przypomina legendarne modele, które zostały tutaj zaprojektowane i wyprodukowane.

Siła czeskiego zakładu to przede wszystkim innowacje Josefa Sodomki Jr. i jego naśladowców. Oryginalne rozwiązania techniczne stały się podstawą do uruchomienia nowych linii modeli autobusów, z których wiele jest znanych na całym świecie. Przyjrzyjmy się pięciu kluczowym modelom, które narodziły się w fabryce Vysoke Myto.

Škoda 706 RTO

Choć pierwszy autobus opuścił fabrykę w Vysokie Myto w 1928 roku, to tak naprawdę masowa produkcja autobusów rozpoczęła się dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku. Wtedy właśnie ruszyła produkcja modeli Škoda 706 RO, opracowanych w biurze konstrukcyjnym w Mladá Boleslav.

Od 1956 roku jest następcą była wersja Škoda 706 RTO, jeden z najważniejszych symboli Czechosłowacji w latach sześćdziesiątych. Ponadczasowy design o światowych parametrach, zaokrąglone kształty, jakość wykonania i długa żywotność stały się podstawą międzynarodowego sukcesu.

W specjalnej wersji LUX, ten autobus posiadał m.in. telewizor, magnetofon, radio samochodowe, bufet, lodówkę, kuchenkę i garderobę. Taki model pokazano na światowej wystawie EXPO 58 w Brukseli. Do 1971 roku wyprodukowano aż 14 969 szt. tego typu autobusów, czyli pięciokrotnie w porównaniu z poprzednikiem 706 RO. Wytwarzane były one w trzech wersjach: do transportu miejskiego, liniowego i dalekobieżnego plus wiele różnych modyfikacji i oddzielnych pojazdów. W 1960 roku Karosa zbudowała swój pierwszy autobus przegubowy (i pierwszy w Czechosłowacji) -  Škoda 706 RTO-K.

Karosa S11

Od 1965 roku Vysokie Myto stopniowo rozwijało produkcja autobusów z serii S11. Właściwości jezdne tych pojazdów znacznie zostały poprawione dzięki unikalnemu wówczas zawieszeniu pneumatycznemu. Zastosowana nowatorska, modułowa  technologia produkcji była prekursorska i to skalę globalną. Cały pojazd składał się z sześciu głównych paneli.

Z biegiem czasu powstało kilka wariantów, takich jak dalekobieżny Evropabus z hotelem, różne pojazdy serwisowe, bibliobus czy luksusowy autokar ŠD 11 Superlux, który w 1969 roku zdobył drugą nagrodę na wystawie w Nicei. W sumie światło dzienne ujrzało 26 769 autobusów S11.

Karosa 700

Udane i popularne „eski” zostały zastąpione nową serią 700, do produkcji której zastosowano również system modułowy. Jednak tutaj podstawową innowacją było przeniesienie silnika i skrzyni biegów za tylną oś. Nowocześniejszy projekt i udoskonalona technologia spowodowała, że w latach 1981-1990 w Vysokie Myto produkowano do czternastu takich pojazdów dziennie. Podstawowym przedstawicielem tej rodziny był międzymiastowy autobus Karosa C 734, wyposażony w silnik Liaz ML 636 z turbosprężarką współpracujący z mechaniczną skrzynią biegów Praga. Od początku produkcji seryjnej w 1981 r. do jej zakończenia w 1999 r. fabrykę opuściło łącznie 37 166 pojazdów z serii 700.

Karosa 900

Po prywatyzacji firmy w 1993 roku, Karosa rozpoczęła pracę nad rozwojem  nowej linii produktów o nazwie 900. W wyniku zmian właścicielskich posiadały one logo Renault w swoim emblemacie. Była to modernizacja i przebudowa poprzedniej serii 700, polegająca głównie na unowocześnieniu konstrukcji nadwozia, zapewnieniu większego komfortu kierowcy i pasażerom oraz podniesieniu jakości i trwałości. Istotną zmianą w zakresie ekologii były sześciocylindrowe silniki Liaz ML 636 lub Renault, spełniające normy środowiskowe Euro 2.

Od 2001 r. wprowadzono pierwsze dodatkowe warianty gabarytowe i wydłużono długości autobusów do 12,8 m oraz zastosowano nowe silniki Iveco Cursor F2B 8 Euro 3. Wprowadzono również znaczne modyfikacje nadwozia (np. szkło laminowane, płaski tylny panel we wszystkich produktach).

Kamieniem milowy w historii zakładu było wprowadzenie kataforezy, czyli procesu nakładania farby bazowej w specjalnych wannach, co oznaczało znaczny wzrost żywotności. Najważniejszy model serii 900 – wersja Recreo - był pierwszym czeskim autobusem, który podbił rynki zachodnie, zwłaszcza Francji, Niemiec i Włoch. Tym samym produkcja tych autobusów wzrosła trzykrotnie w latach 1995–2006, a łącznie wyprodukowano ich 13 071 szt., z czego prawie połowę wyeksportowano do Francji.

Crossway

I najnowszy model z fabryki Vysokie Myto, który kontynuuje sukces Recreo i stał się już "legendą za życia". Początek produkcji serii Crossway sięga 2006 roku. Rok później wprowadzono niskowejściową odmianę Crossway Low Entry. Aktualnie wszystkie modele przeznaczone zarówno do transportu miejskiego, jak i międzymiastowego mają wbudowany sześciocylindrowy silnik Iveco ze skrzynią biegów ZF lub Voith. W zdecydowanej większości trafiają one na eksport do wielu krajów europejskich.

Szczegółową historię fabryki, w tym materiał zdjęciowy, można również znaleźć TUTAJ

Na koniec brawo dla Czechów za dbanie o swoją historię.