Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Barcelona zamówiła pierwsze wodorowce. Od Caetano

infobus
18.11.2020 08:53

Przewoźnik Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i portugalska firma Caetano Bus podpisały w listopadzie kontrakt na dostawę ośmiu autobusów wodorowych.

Będą one wyposażone w najnowocześniejszą technologię ogniw, lekki aluminiowy korpus, system rekuperacjny, a ich zasięg to ponad 400 kilometrów plus oczywiście zerowa emisja.

Pierwsze w Hiszpanii

Tym zamówieniem TMB otwiera nowy rozdział w historii hiszpańskiego rynku autobusowego. To pierwszy na Półwyspie Iberyjskim zakup pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Nabycie ośmiu pojazdów elektrycznych na ogniwa paliwowe jest częścią strategii Barcelony polegającej na promowaniu alternatywnych napędów w autobusowej flocie, w celu zmniejszenia emisji i dekarbonizacji transportu publicznego.

Osiem zakupionych przez TMB autobusów to modele Caetano H2 City Gold LHD o długości 12 metrów, pojemności do 87 pasażerów i trzydrzwiowym aluminiowym nadwoziu (2-2-2) – znane m.in. z kontraktu dla Londynu. Ich technologicznym sercem będzie ogniwo paliwowe japońskiej firmy Toyota o mocy znamionowej 60 kW. Z kolei centralny silnik elektryczny o mocy 180 kW + system zarządzania energią dostarczy Siemens. Energia będzie magazynowana w bateriach LTO.

Pierwsze egzemplarze przyjadą do Barcelony w listopadzie 2021, a wszystkie wodorowce wejdą do służby na początku 2022 roku.

Zakup tych innowacyjnych autobusów został wsparty przez europejski program JIVE 2 na rzecz promocji pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi i bezemisyjnymi, współfinansowany przez Unię Europejską, w którym TMB uczestniczy jako jedyny hiszpański operator - we współpracy z barcelońskim zarządem transportu (Metropolitan Transport Authority - ATM).

Jakie zużycie?

Portugalski producent szacuje, że autobus H2 City Gold LHD zużywa mniej niż 9 kilogramów wodoru na 100 kilometrów, co daje minimalny zasięg 400 kilometrów ze zbiornikami o pełnej pojemności 37,5 kilograma.

Pojazdy zostaną przydzielone do linii na terenie Zona Franca Business Operations Centre i będą zasilane wodorem z ogólnie dostępnej stacji tankowania, która ma powstać na osiedlu Zona Franca.

Stacja - pierwsza tego typu w Hiszpanii - będzie dostarczać dziennie około 160 kilogramów wodoru do ośmiu autobusów TMB, a także zasilać inne firmy w okolicy i prywatne pojazdy.

Obecnie budowa stacji znajduje się w fazie przetargowej.

Nie tylko wodorówce

Od października TMB testuje też elektrobus BYD E-Bus / K9UB najnowszej generacji. Pojazd kursuje wokół zajezdni Triangle, gdzie ma nocną bazę do ładowania baterii. Hiszpanie poddają go różnym testom, aby ocenić jego zużycie, wydajność i autonomię.

Testowany model ma dwa silniki elektryczne o mocy 150 kW zasilane dwoma zestawami akumulatorów, które według producenta zapewniają zasięg do 300 kilometrów. Testowana wersja ma układ drzwi 2-2-2-.

Przypomnijmy, że aktualnie flota TMB posiada obecnie 9 elektrobusów:

  • siedem przegubowych autobusów elektrycznych z pantografami ( w tym 3 szt. Urbino 18 eletirc i 4 szt. Irizar ie tram 18M)
  • dwa standardowe marki Irizar (i2e)

W trakcie dostaw są 23 ebusy z pantografami (o czym pisaliśmy TUTAJ) i 8 wodorowców. Nieźle.