Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Bełchatów naładuje elektrobusy także … słońcem

infobus
10.11.2020 13:00

Dzięki instalacji fotowoltaicznej, trzy elektryczne autobusywe flocie MZK Bełchatów – Solaris Urbino 12 electric – będą jeszcze bardziejekologiczne.

400 tys. zł

Jesienią przewoźnik podpisał umowę na wykonanie instalacji,która powinna być gotowa za kilka tygodni. Do tej kolejnej „zielonej”inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie od Starostwa Powiatowego.

Koszt „słonecznej” inwestycji to nieco ponad 400 tys. zł. Dofinansowaniez bełchatowskiego starostwa sięgać będzie do 316 tys. zł.

-„Ekologia to jeden z ważniejszych obszarów, w którychmiasto prowadzi wielotorowe działania. Termomodernizacja budynków komunalnych,miejski program dopłat do wymiany pieców czy bezpłatna komunikacja miejska – totylko niektóre z nich. Ważną inwestycją był zakup sześciu nowoczesnych iniskoemisyjnych autobusów dla Miejskiego Zakładu Komunikacji. Trzy z nowychemzetek mają napęd elektryczny. Teraz będą one jeszcze bardziej ekologiczne, ato za sprawą instalacji fotowoltaicznej, która zasili m.in. stację ładowania – powiedziałwiceprezydent Bełchatowa DariuszMatyśkiewicz.

Tylko słońce?

Bełchatowska instalacja to 280 paneli fotowoltaicznych omocy 89,6 kWp. Obecnie w siedzibie Miejskiego Zakładu Komunikacji przy ul.Przemysłowej trwają prace przygotowawcze. Obejmują one m.in. przegląd iewentualne uzupełnienie instalacji przyłączeniowych. Montaż samych paneli nadachu stacji obsługi planowany jest natomiast w przyszłym tygodniu.

Zdanie miasta stacja ładowania autobusów elektrycznych wcałości będzie czerpać energię z paneli fotowoltaicznych, co nie do końcawydaje się realne. Jednak magistrat jest bardzo pozytywie nastawiony na fotowoltaicznąenergię.

-„Wspieranie elektromobilności to dla nas sprawapriorytetowa z dwóch powodów. Po pierwsze, dzięki inwestycjom w zieloną energięi przekonaniu jak największej liczby mieszkańców do korzystania z komunikacjizbiorowej zdecydowanie poprawi się jakość powietrza w naszym mieście. Drugipowód jest stricte ekonomiczny. Panele fotowoltaiczne, które zamontowanezostaną w MZK, pozwolą na energetyczną samowystarczalność spółki. Pozyskany wten sposób prąd będzie wykorzystywany nie tylko do ładowania autobusówelektrycznych, ale zabezpieczy energetycznie całą spółkę. Mowa m.in. o budynkubiurowym, warsztacie czy stacji paliw – tłumaczy Dariusz Matyśkiewicz.

Ostatnie zakupy MZK

-„Inwestycja w transport ekologiczny to naprawdę dużepieniądze. Za jeden autobus elektryczny trzeba zapłacić dwa razy tyle, co zanowoczesnego diesla. Sześć autobusów, które mamy od 2019 roku, kosztowało ponad11 mln zł. Bez pozyskanej przez miasto dotacji unijnej w wysokości 7,5 mln złbyłoby to niemożliwe. Teraz możemy poszczycić się jedną z najnowocześniejszychflot w całym regionie i spełniamy normy ustawy o elektromobilności. O zakupienowego autobusu, elektrycznego bądź hybrydowego, będziemy musieli pomyślećdopiero za 2-3 lata – mówi Ireneusz Owczarek, prezes Miejskiego ZakładuKomunikacji.

Obok nowych Solarisów, na bełchatowskich ulicach jeżdżą takżesprawdzone MAN-y i Autosany. Wszystkie pojazdy są dostosowane do przewozu osóbniepełnosprawnych i oferują m.in. głosowy system informujący o przystankach.

NiedawnoMZK uruchomiło także bezpłatną aplikacjęmobilną KiedyPrzyjedzie.pl, dzięki której można sprawdzić, kiedy na dany przystanek przyjedzie autobus.

-„Aplikacja pomaga nam także monitorować sytuację wautobusach. Wiemy dokładnie ilu pasażerów wsiada na poszczególnychprzystankach, ilu wysiada, oraz ilu jednocześnie podróżuje autobusem. Jest toważne szczególnie teraz, kiedy zgodnie z zaleceniami bezpieczeństwasanitarnego, w pojazdach komunikacji publicznej zajętych może być połowa miejscsiedzących lub 30 procent wszystkich – dodaje prezes Owczarek.