Trolejbus Trollino 24 w Bratysławie. Pierwszy test!
Od poniedziałku, 9 listopada, ruszyły pierwsze drogowe testytrolejbusu Solaris Trollino 24 w Bratysławie. To pierwsza wizyta tego niezwykłegopojazdu na Słowacji. To jeden z najdłuższych trolejbusów na świecie!
Bratysławski test to kolejny przejaw zainteresowania naszychpołudniowych sąsiadów tego typu, podwójnie przegubowymi konstrukcjami. O przetarguPragi na 24-metrowe trolejbusy pisaliśmy InfoBusie TUTAJ.
Dodajmy, że najbliżej nas takie pojazdy można spotkać w austriackimLinz i w kilku szwajcarskich miastach.
Trasa 201
W Bratysławie Trollino 24 zostanie przetestowany (bezpasażerów) na wszystkich liniach, ale przede wszystkim na trasie 201, gdzie przedpandemią cała czas rosła liczba pasażerów. DPB chce sprawdzić, czy 24-metrowy, podwójnie przegubowy trolejbusjest w stanie tutaj sprawnie operować i zastąpić dotychczas użytkowane 18-metroweprzegubowe trolejbusy.
-„Ponieważ nie mamy jeszcze doświadczenia z tak długimipojazdami w Bratysławie, przed ogłoszeniem przetargu na zakup nowych pojazdówzwróciliśmy się do kilku producentów z prośbą o przetestowanie. Dlatego teraz mamyu siebie pojazd Solarisa, który pozytywnie odpowiedział na nasze zapytanie – informujeDopravný podnik Bratislava.
DPD chce przede wszystkim zbadać następujące parametrypojazdu:
-
zwrotność w ruchu ulicznym, w tym zakręty i długośćprzystanków;
-
sprawdzić zasięg pojazdu poza napowietrzną siecią – tylko nazasilaniu bateryjnym.
Trochę techniki
Dwuprzegubowy Solaris Trollino 24 powstał z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym i elektrycznym. Napęd w 24-metrowym trolejbusie stanowią dwa silniki trakcyjne, napędzające dwie osie.
Zamontowany w pojeździe pakiet baterii o pojemności 58 kWh ładowany jest podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana jest z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu jest skrętna.
Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony jest ponadto w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwia korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.