Warszawa ma już prawie sto Urbino 18 electric
Blisko sto Solarisów Urbino 18 electric jest już w Warszawie!
29 października Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie poinformowały, że aktualnie posiadają 96 pojazdów z zamawiania na 130 tego typu pojazdów. To oznacza, że niebawem ten poziom przekroczy symboliczną liczbę stu egzemplarzy. Do dostarczenia zostało Solarisowi 34 egzemplarze.
Trzy zajezdnie
Ich rozlokowanie jest następujące:
-
Woronicza – 25 szt.
-
Ostrobramska – 36 szt.
-
Stalowa – 35 szt.
Przypomnijmy, że zgodnie z umową wszystkie pojazdy powinny dotrzeć do baz MZA do 27 listopada.
Warszawski standard
I dla przypomnienia krótki opis warszawskich Solarisów Urbino 18 electric z kontraktu stulecia. Zaczynamy od pojemności pasażerskiej – każdy z 130. przegubowych Solarisów MZA Warszawa umożliwia podróż maksymalnie 133 pasażerom. 39 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 13 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2 z drzwi firmy Ventura. Co ciekawe drugie są odskokowo-przesuwne. Pozostałe otwierają się do środka. Do tego mamy pełną kabinę kierowcy.
130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA będzie wyposażonych w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh (5 x 30kWh – dwie zestawy w wieży, trzy packi na dachu – jeden w drugim członie, a dwa nad przednią osią), które są przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 100 – 150 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę. Pojazd wyposażono w oś napędową ZF AV130-400 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. W zarządzeniu energią wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.
Autobus Urbino 18 Electric dla MZA jest wyposażony w dwa gniazda do ładowania plug-in (nad przednią osią i za czwartymi drzwiami) oraz pantograf, który jest zamontowany na dachu pojazdu, ale nie na za ostatnimi drzwiami, jak w aktualnie eksploatowanym przegubowcu, ale nad przednią osią.
Coś dla pasażerów.
Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń produkcji firmy Konvekta. Ogrzewanie w Warszawie ma być hybrydowe – spalinowo / elektryczne. Dodatkowe udogodnienia to monitoring, gniazdka USB w przestrzeni pasażerskiej oraz automat biletowy.
System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach warszawskiej firmy Macro-System. Składa się on z czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. Święcą one na biało, co z resztą jest tożsame z aktualnymi wymogami stołecznego ZTM. Ponadto pasażer ma także do dyspozycji pięć wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 38″ (tzw. „e-korale). Pozostałe trzy to monitory 23”, które zamontowano pod sufitem. Nie zabrakło oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków.
MZA z Solarisem
Do tej pory Solaris do Warszawy dostarczył już grubo ponad 1000 autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać na linii nr 222. Aktualnie MZA posiada 21 autobusów elektrycznych z logo Solarisa, w tym: 10 szt. Urbino 12 III Electric generacji, 10 szt. Urbino 12 Electric IV generacji oraz jeden przegub w ramach długoterminowego wypożyczenia. Do tego dochodzi 10 elektrobusów Ursusa.
To oznacza, że już w listopadzie 2020 r. Warszawa będzie miała 161 e-busów.