Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Drogowy debiut Yutonga U12 w Tallinie [FILM]

infobus
29.10.2020 15:00

W październiku litewska firma Bus Nex zorganizowała wTallinie test autobusu elektrycznego Yutong U12. To pierwszy test tego pojazdu popremierze na Busworld 2019 w Brukseli.

Przypomnijmy, że grupa Bus Nex (w tym spółka-córka Bus NexPolska) jest od 2019 r. dealerem chińskiej marki na rynkach bałtyckich. Równoleglechiński producent rozpoczął dostawy aż 102 e-autobusy do Bergen – o czym pisaliśmyw InfoBusie TUTAJ.

Ponadto autobusy chińskiego producenta kursują w Finlandii,Francji i Wielkiej Brytanii. W przyszłym roku pojawią się w Polsce (w Bobowej iPolkowicach).

Czas na test U12

Yutong U12 to autobus miejski klasy MAXI z napędemelektrycznym o długości 12 metrów. W wersji demo mamy silniki elektrycznepiastach od ZF oraz akumulator o pojemności aż 422 kWh, który zapewniamaksymalny przebieg 320-425 kilometrów na jednym ładowaniu. Tak podaje TLT.Yutong U12 może pomieścić do 85 pasażerów plus dwa wózki inwalidzkie lub wózkidziecięce.

Jak informuje TLT cena U12 to ok. 450.000 euro, czyli okołodwa razy więcej niż np. Solaris Urbino 12 CNG, który kosztował spółkę ok240.000 euro. Zdaniem jednak Estończyków, autobusy elektryczne są znaczniewydajniejsze niż gazowce. Cena przejechanego kilometra przez ebus to około 8centów, natomiast w przypadku autobusu CNG to 23 centy, a za autobus zsilnikiem diesla – 40 centów. Dlatego m.in. Tallinn do 2025 roku chce wycofać wszystkiepojazdy z silnikami diesla.

Cel Tallina: 650 elektrobusów

Podczas prezentacji ebusa z Chin zastępca burmistrzaTallina, Andrei Novikov powiedział:

-„Wokresie testowym chcielibyśmy sprawdzić, jakie elektrobusy najlepiej radząsobie w naszych warunkach. Pomoże nam to osiągnąć nadrzędny cel, czylizastąpienie do 2035 roku wszystkich autobusów transportu publicznego na pojazdyz napędem alternatywnym. Do końca roku do Tallina przyjedzie 100 nowychautobusów CNG, a w kolejnych latach – 350 na biopaliwo. Dążenie doekologicznych rozwiązań transportowych wspiera naszą nominację do tytułuZielonej Stolicy Europy 2022 „.

Aktualnie przedsiębiorstwo transportu publicznego TallinnaLinnatranspordi AS (TLT) posiada flotę około 650 autobusów. Przejście naelektrobusy oznaczałoby rezygnację z trolejbusów oraz autobusów napędzanychgazem ziemnym.

Po pomyślnym ukończeniu krótkich testów (TLT ma już na”swoim koncie” Solarisa i Yutonga), przewoźnik rozpocznie w przyszłym roku pilotażowyprojekt z obsługą kilkunastu autobusów elektrycznych. Przetarg na te ebusy maruszyć jeszcze w tym roku. Po kilku latach przyjdzie czas na właściwe e-zakupy.

Zobaczcie jak talliński test U12 wypadł na filmie: