Europejski rynek nowych autobusów – 09.2020
W ciągu III kwartałów 2020 w Europie sprzedano 27071 (-28,3%r/r) nowych autobusów i autokarów powyżej 3,5 t DMC.
We wrześniu rejestracje autobusów i autokarów w całej UniiEuropejskiej zmniejszyły się o 9,7%. Na głównych rynkach odnotowanozróżnicowane rezultaty: Włochy (-49,7%) i Hiszpania (-41,3%) odczuły silnyspadek, natomiast Francja (+ 14,9%) i szczególnie Niemcy (+ 77,7%) odnotowałyznaczący wzrost.
W ciągu dziewięciu miesięcy 2020 r. popyt w UE na autobusy iautokary zmniejszył się o 28,3%, do łącznie 27 071 nowych rejestracji. Znaczącyspadek nadal wykazywały Hiszpania (-45,7%) i Włochy (-32,1%), a Francja(-14,0%) i Niemcy (-5,7%) złagodzenie kryzysu.
Polska na tym tle wygląda coraz lepiej, mimo, że nie notujemyjakiś imponujących wyników. Nasz kraj awansował na 6. pozycję w rankingu, wyprzedzającSzwecję. Tuż za nami są Czechy, a przed nami Hiszpania.
Użytkowe dane
W ciągu dziewięciu miesięcy br. cały unijny rynek nowych pojazdówużytkowych skurczył się o 24,5%, i wyniósł łącznie 1 206 259 sztuk. Pomimodobrych wyników w ubiegłym miesiącu, gospodarcze skutki pandemii COVID-19 w tymroku nadal wpływają na ogólny popyt.
Od początku 2020 roku rejestracje nowych samochodów dostawczychw Unii Europejskiej zmniejszyły się o 22,8%. Patrząc na cztery największe rynkiUE – w Hiszpanii ponownie odnotowano najgłębszy spadek popytu (-33,5%), anastępnie we Włoszech (-21,7%), Francji (-20,6%) i Niemczech (-18,6%).
Od stycznia do września 2020 roku w Unii Europejskiejzarejestrowano 140 159 ciężkich ciężarówek. W porównaniu z takim samym okresemrok wcześniej, spadek wyniósł 34,9%. Do tej pory w br. na wszystkich 27 rynkachUE odnotowano dwucyfrowe spadki, w tym w Niemczech (-33,5%), Francji (-32,3%),Hiszpanii (-26,5%) i Włoszech (-20,2%).
Europejski rynek autobusów 01-09.2020:
wrz.20 |
wrz.19 |
zmiana |
01.09.2020 |
01.09.2019 |
zmiana |
|
NIEMCY |
574 |
323 |
77,7% |
4 350 |
4 613 |
-5,7% |
FRANCJA |
562 |
489 |
14,9% |
4 311 |
5 012 |
-14,0% |
W. BRYTANIA |
583 |
912 |
-36,1% |
3 301 |
4 691 |
-29,6% |
WŁOCHY |
234 |
465 |
-49,7% |
2 227 |
3 282 |
-32,1% |
HISZPANIA |
246 |
419 |
-41,3% |
1 397 |
2 574 |
-45,7% |
POLSKA |
110 |
164 |
-32,9% |
1 028 |
1 971 |
-47,8% |
SZWECJA |
41 |
49 |
-16,3% |
1 000 |
1 059 |
-5,6% |
NORWEGIA |
169 |
98 |
72,4% |
1 000 |
2 026 |
-50,6% |
CZECHY |
97 |
131 |
-26,0% |
966 |
927 |
4,2% |
BELGIA |
55 |
57 |
-3,5% |
667 |
1 118 |
-40,3% |
AUSTRIA |
79 |
74 |
6,8% |
597 |
868 |
-31,2% |
RUMUNIA |
140 |
61 |
129,5% |
590 |
1 654 |
-64,3% |
WĘGRY |
62 |
15 |
313,3% |
494 |
374 |
32,1% |
HOLANDIA |
41 |
16 |
156,3% |
332 |
558 |
-40,5% |
SZWAJCARIA |
69 |
40 |
72,5% |
332 |
443 |
-25,1% |
PORTUGALIA |
28 |
34 |
-17,6% |
321 |
515 |
-37,7% |
DANIA |
19 |
14 |
35,7% |
249 |
396 |
-37,1% |
FINLANDIA |
20 |
29 |
-31,0% |
242 |
409 |
-40,8% |
GRECJA |
31 |
12 |
158,3% |
232 |
293 |
-20,8% |
CYPR |
10 |
0 |
|
222 |
19 |
1068,4% |
LITWA |
22 |
42 |
-47,6% |
213 |
399 |
-46,6% |
SŁOWACJA |
17 |
45 |
-62,2% |
197 |
212 |
-7,1% |
ESTONIA |
24 |
21 |
14,3% |
188 |
190 |
-1,1% |
LUKSEMBURG |
21 |
32 |
-34,4% |
168 |
235 |
-28,5% |
BUŁGARIA |
26 |
10 |
160,0% |
152 |
227 |
-33,0% |
IRLANDIA |
4 |
19 |
-78,9% |
105 |
396 |
-73,5% |
CHORWACJA |
1 |
25 |
-96,0% |
102 |
255 |
-60,0% |
ŁOTWA |
3 |
2 |
50,0% |
42 |
63 |
-33,3% |
SŁOWENIA |
3 |
38 |
-92,1% |
34 |
153 |
-77,8% |
ISLANDIA |
1 |
8 |
-87,5% |
12 |
55 |
-78,2% |
RAZEM |
3 292 |
3 644 |
-9,7% |
25 071 |
34 987 |
-28,3% |