Automatyczne zliczarki bezcenne podczas pandemii [FILM]
19 października jest pierwszym dniem powszednim obowiązywania nowych obostrzeń w Warszawskim Transporcie Publicznym. Wprowadzone przez rząd ograniczenia w liczbie pasażerów oznaczają, że w pojazdach jest niemal o połowę mniej miejsc niż dotychczas. Do obsługi tras skierowano maksymalną liczbę taboru.
W poniedziałek na warszawskie trasy wyjechało w sumie 1560 autobusów (więcej o ok. 40-50 autobusów w porannym szczycie niż zwykle)
Liniowe zasilenia
Rano dodatkowymi autobusami zasilone zostały stołeczne linie 2, 4, 24, 120, 146, 150, 162, 168, 220, 245, 304, 401, 500, 509, 500, 714, 715, 719. Popołudniu zasilamy dodatkowo linie: 2, 4, 24, 109, 120, 140, 150, 154, 162, 190, 199, 516, 527, 707, 719, 739.
W sumie po południu uruchomiano dodatkowo 47 autobusów. Zasilenia popołudniowe dla niektórych linii są znaczne (np. dla linii 120 jest to podwojenie podaży miejsc, mocno zasilona jest też linia 154).
_”Dodatkowo n przystankach przy stacjach metra (m.in. Młociny, Wilanowska, Trocka, Dworzec Wileński, Księcia Janusza, Stadion Narodowy) pracowali informatorzy, którzy udzielali informacji o kursowaniu autobusów i tramwajów. Wszystko po to, by pasażerowie, którzy przyjadą metrem lub do metra, wiedzieli, ile mają czasu do kolejnych odjazdów i mogli zdecydować, do którego autobusu wsiąść, aby nie był przepełniony – informuje Urząd Miasta.
Manualne zliczenia
Obserwatorzy ZTM Warszawa korzystają z aplikacji na smartfony przygotowanej w Zarządzie, do której wpisują dane z obserwacji. Dzięki temu na bieżąco trafiają one do ZTM, gdzie są analizowane razem z danymi ze zliczarek autobusowych. Na tej podstawie planowane są ewentualne dodatkowe zasilenia linii rezerwowymi autobusami. Takie pomiary prowadzone były dzisiaj w ponad trzydziestu lokalizacjach na terenie całego miasta.
Zgodnie z danymi z pomiarów ręcznych z godzin 4:56-8:57:
-
wprowadzono 2653 obserwacji,
-
w 99 przypadkach wskazano na przepełnienie, co daje 3,73 proc. obserwacji.
W przypadku konkretnych linii cztery „naj” to 509 (11 przypadków), 160, 211 i 518 – po 6 przypadków. Najwięcej osób odnotowano na linii E-2 na przystanku przy Uniwersytecie (o godz. 6:57, 110 osób – w 509 na Konwaliowej (5:26, 70 osób) i w 120 na przystanku Cm. Bródnowski (7:11, 65 osób).
W przypadku przystanków najwięcej przypadków przepełnienia odnotowano na Konwaliowej (22), Żeraniu FSO (14) i Cm. Bródnowskim (12)
Automatyczne zliczanie
W tej chwili ok. 80 proc. autobusów (tj. ok. 1440 pojazdów) oraz ok. 23 proc. wagonów tramwajowych (ok. 120 pojazdów) jest wyposażonych w urządzenia zliczające. Informacje o liczbie pasażerów metra pochodzą z bramek wejściowych, które zliczają zarówno pasażerów wchodzących jak i wychodzących ze stacji.
Najnowsze autobusy (ok. 400) wysyłają dane o napełnieniach na bieżąco. Konkretny autobus i aktualną liczbę pasażerów „na pokładzie” po odjeździe z każdego przystanku (błąd pomiaru wynosi 3 proc.) specjaliści z ZTM mogą zobaczyć na planie miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„W oparciu o dane online przekazywane ze zliczarek pojazdów z przystanków w porannym szczycie (do godz. 8:30) wiemy, że wystąpiło 200 przepełnień na 18 200 zbadanych odjazdów, tj. 1,09 proc. wszystkich odjazdów – informuje ZTM Warszawa.
Główne przypadki to:
- linia 739 – 60 przepełnień, 7,97 proc. zarejestrowanych odjazdów (głównie odcinek w stronę Wilanowskiej)
-
211 – 19 przepełnień, 3,08 proc.
-
199 – 10 przepełnień, 3,80 proc.
-
186 – 34 przepełnienia, 3,4 proc. (głównie odcinek do Metra Młynów)
Pozostałe przypadki są raczej pojedyncze. Największe przepełnienia (procentowo) wystąpiły na linii:
-
304 ok. godz. 7:30 – 35 osób przy normie epidemiologicznej do 18 osób,
-
211 ok. 7:40 – 33 osoby w pojeździe przy normie do 18 osób,
-
oraz 199 ok. 5:15 – do 50 osób w pojeździe przy normie do 30 osób.
Zobaczcie, jak to działa na filmie: