Posłowie pytają o bezpieczeństwo w mikrobusach. Na czasie
28 września – czyli ponadtydzień przed tragicznym wypadkiem w Niemczech (o którym pisaliśmy w InfoBusieTUTA) trzech posłów wystosowało do Ministra Infrastrukturyinterpelację nr 11637 ws. zagranicznych przewozów osób mikrobusami, czyli tzw. „dziewiątkami”.
Parlamentarzyści Witold Zembaczyński, Konrad Frysztak i KrzysztofTruskolaski w swoim piśmie pytają rząd o bezpieczeństwo międzynarodowychprzewozów pasażerskich pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozupowyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.
Wypadek za wypadkiem
Swój list posłowie zaczynają m.in. od przypomnienia tragicznego wypadkuw Polsce, który wydarzył się 22 sierpnia na drodze krajowej nr 88nieopodal Gliwic. Doszło tam do zderzenia mikrobusu z autokarem. W wynikuwypadku śmierć na miejscu poniosło 9 osób – wszyscy podróżujący busem. Zdaniemśledczych główną przyczyną wypadku było nieodpowiedzialne zachowanie kierowcyauta osobowego wykonującego manewr wyprzedzania, natomiast jest to już któryś tego typu wypadekz rzędu, gdzie pośrednią przyczyna mogło być zmęczenie kierowcy mikrobusu.
-„Kiedy dojdzie do wypadku autokaru, uwaga służb i opiniipublicznej koncentruje się wokół kierowcy jako potencjalnego sprawcy. Wprzypadku busa wiozącego 8 pasażerów nikt nie pyta o doświadczenie kierującego,świadectwo kwalifikacji kierowcy, badania psychotechniczne, czas pracy i odbytąostatnio przerwę, lub jego stanu zdrowia. W tej branży wystarczy amatorskieprawo jazdy kategorii B i już można decydować o zdrowiu i życiu podróżnych. Wofertach przejazdów na trasie Polska-Niemcy-Holandia sami kierowcy busów chwaląsię, że potrafią ciągiem przejechać w jedną stronę 25 godzin, później 2 godzinydrzemki i wracają do Polski. Chroniczne zmęczenie doprowadza do sytuacji, żeswoją podróż kończą w rowach, na drzewach albo są sprawcami lub uczestnikamiwypadków drogowych. W przypadku transportu międzynarodowego wykonywanegoautobusami taka sytuacja jest niedopuszczalna. Wymogi zawarte w przepisach oczasie pracy kierowców, a także obowiązek rejestracji czasu przy użyciutachografów wyklucza możliwość jazdy jednego kierowcy ponad 10 h, bezodpoczynku w ciągu dnia” – piszą posłowie i dodają:
-„Pojazdy te, choć służą do zarobkowego przewozu pasażerów,w policyjnych statystykach wypadków uznawane są za pojazdy osobowe. Oznacza to,że brak jest jakichkolwiek danych na temat skali problemu, jednakże popobieżnej lekturze informacji można wyciągnąć wniosek, że z uwagi na luki wprzepisach nikt ich nie kontroluje”.
Szary biznes
Obecnie w Polsce funkcjonuje kilkaset firm zajmujących sięstricte przewozem międzynarodowym pojazdami poniżej 9 osób łącznie z kierowcą.Wyszukując ogłoszenia w sieci Internet, można znaleźć ponad 350 firm, szacujesię, że dysponują one flotą około 3500 busów, a ich szacowane przychody sięgają… 2 miliardów złotych. Tak dobre wyniki to efekt działania częściowo w szarej jstrefie i brak dodatkowych kosztów, które z kolei ponoszą autokarowi przewoźnicy.To:
-
nie zatrudnianie kierowców na umowę o pracę;
-
brak konieczności badań lekarskich i psychotechnicznychkierowców;
-
brak ewidencji czasu prasy kierowcy;
-
brak zezwoleń i pozwoleń na wykonywanie przewozów;
-
brak ewidencji przewozów w postaci biletów.
Należy w tym miejscu podkreślić, iż kierowcy busów (pojazdówdo 9 osób łącznie z kierowcą) również wykonują profesjonalne, komercyjne usługitransportowe i na równi z kierowcami autobusów i autokarów odpowiadają za życiei zdrowie pasażerów i innych uczestników ruchu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poselskie pytania
W związku z powyższymi kwestiami posłowie zadali MinisterskuInfrastruktury kilka pytań, które:
-
Czy ministerstwo dysponuje danymi określającymi liczbęprzedsiębiorstw zajmujących się transportem międzynarodowym pojazdamisamochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu 7 i nie więcej niż 9osób łącznie z kierowcą?
-
Czy przedsiębiorstwa wykonujące zarobkowy transportmiędzynarodowy pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie doprzewozu 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą dla swojej działalnościwymagają uzyskania licencji lub zezwolenia? Jeśli tak, to jakiego?
-
Czy kierowcy wykonujący zarobkowy przewóz pojazdamisamochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu 7 i nie więcej niż 9osób łącznie z kierowcą mają obowiązek posiadania aktualnych badań lekarskich ipsychotechnicznych oraz przygotowania zawodowego w postaci szkoleniakwalifikacyjnego?
-
Czy ministerstwo wszczęło lub pracuje nad rozwiązaniamimającymi na celu wprowadzenie procedur legislacyjnych określające niezbędnewymogi, jakie musiałyby spełniać podmioty wykonujące przewóz międzynarodowypojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu 7 i niewięcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, przepisów dotyczących wymaganychuprawnień i dokumentów kierowców, a skutkujący poprawą bezpieczeństwa w ramachwykonywanych przewozów? Jeżeli nie, proszę o podanie przyczyn pasywności w tejkwestii.
-
Czy InspekcjaTransportu Drogowego jest upoważniona do kontroli wyżej opisanych przewozów ijakie podjęła działania mające poprawić stan bezpieczeństwa podróży orazniwelację skutków działania tzw. szarej strefy w międzynarodowych przewozachdrogowych osób?
-
Czy ministerstwo dysponuje danymi w zakresienieprawidłowości występujących w tym segmencie transportu, a w szczególnościskalą braku kontroli ewidencji czasu pracy zatrudnionych kierowców orazomijania przepisów skarbowych przez przedsiębiorców transportu osób wmiędzynarodowych przewozach drogowych?
-
Czy wzorem krajów ościennych rozważany jest do wprowadzeniaobowiązek ręcznej rejestracji czasu pracy kierowców i przebytych tras, comogłoby usprawnić proces weryfikacji bezpiecznego prowadzenia usługtransportowych i pomogłoby sprawniej realizować obowiązek skarbowy za takwykonywane usługi?
-
Czy w świetle obowiązującego porozumienia z 11 września 1969roku pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a RFN w sprawie międzynarodowych przewozówdrogowych podróżnych i ładunków (w brzmieniu z 8 listopada 1991 r.)ministerstwo zamierza wzorem strony niemieckiej wprowadzić regulacje i jasnewytyczne dotyczące międzynarodowych przewozów osób pojazdami przeznaczonymikonstrukcyjnie do przewozu 7 i nie więcej niż 9 osób wraz z kierowcą? Nadmienićnależy, że strona niemiecka od lat uznaje ten dokument jako wiążący i na jegopodstawie wydaje odpowiednie zezwolenia na przewóz osób busami.
Czekamy na odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.