Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejne międzymiastowe autobsy LNG we Włoszech. Od Scanii

infobus
02.10.2020 13:00

Sześć nowych autobusów LNG – Scania Interlink LD – od lipcaobsługuje linie regionalne wokół Forli, położonego niedaleko San Marino wregionie Emilia-Romania.

To pierwsze gazowe autobusy we flocie Start Romagna.

Zalety LNG

Według Scanii, gazowe modele Interlink LD to pierwsze wEuropie międzymiastowe autobusy zasilane LNG, które oferują szereg zalet. To:

  • zmniejszenie emisji CO2 o 20%,

  • zmniejszenie emisji tlenków azotu, dwutlenku węgla i cząstekstałych praktycznie do zera;

  • niski poziom hałasu w porównaniu z pojazdami z silnikiemdiesla

  • zasięg ponad 1000 km.

Autobusy Interlink dla firmy Start wyposażone są m.in. w 55miejsc siedzących i 16 miejsc stojących, klimatyzację, zasłony oraz bagażniki. Pojazdysą aktualnie eksploatowane na trasach Forlì-Ravenna, Forlì-Cervia, Forlì-SantaLucia i Forlì-Rocca San Casciano.

Mówią wszystkie strony

Wykorzystanie pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnymjest częścią włoskiego planu krajowego.

Podczas przekazania nowych autobusów Gian Luca Zattini,burmistrz Forli, powiedział: -„Wzmocnienie lokalnego transportu publicznego przezpojazdy napędzane metanem to poważna inwestycja. Jest to jednak znaczący kroknaprzód w ramach projektu strukturalnej modernizacji floty pod względemwydajności i ochrony środowiska . W świetle tych innowacji i biorąc pod uwagęwszystkie środki organizacyjne wymuszone przez pandemię koronawirusa, tenkierunek nabiera strategicznego znaczenia „.

Z kolei Roberto Sacchetti, prezes Start Romagna dodał:”Pomimo COVID-19 podejmujemy konkretne kroki w planie przejście na mniejzanieczyszczające środowisko paliwa, takie jak metan. Dlatego z dumąwprowadzamy na rynek pierwsze sześć pojazdów w Forli,a zaraz będą następne. Firmaogłosiła również zakup kolejnych 90 nowych autobusów LNG i elektrycznych, któreodbierze w ciągu najbliższych trzech lat.”

-„Region Emilia-Romagna kładzie duży nacisk na kwestięzrównoważonego rozwoju w transporcie publicznym. Włochy jako pierwsze w Europiewprowadziły autobusy na skroplony metan do transportu międzymiastowego. To niezwykleinteresujące rozwiązanie z potencjałem do redukcji emisji, ale także i z doskonałymiosiągami i gwarantowanym zasięgiem – podkreślił Roberto Caldini, dyrektorgeneralny Buses & Coaches Italscania.

Historia gazowego Interlinka

Scania zaprezentowała swój pierwszy autobus międzymiastowy naskroplony gaz ziemny (LNG) na targach IAA w Hanowerze w 2018 r. Ze względu naograniczoną liczbę stacji paliw (mimo, że autobusy mogą korzystać z tej samejinfrastruktury co ciężarówki), ten segment pojazdów jest jeszcze bardzoniszowy. Dodajmy, że z prawie 60 stacjami LNG, Włochy posiadają ponad jednączwartą z około 200 stacji LNG w Europie i dlatego właśnie tam pojawiły siępierwsze egzemplarze Interlink LD LNG.

Przypomnijmy, że pierwsze egzemplarze z tego modelu trafiły doTrasporto Passeggeri Emilia-Romagna (TPER) w Bolonii. W 2017 roku włoska firmatransportowa jako pierwsza w Europie ogłosiła przetarg na autobusymiędzymiastowe zasilane LNG. Pierwszych 15 sztuk zostało już dostarczonych, akolejnych 31 jest w drodze. O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Jaka jest różnica między CNG a LNG

W obu przypadkach jest to forma gazu ziemnego wykorzystywanado napędzania pojazdów mechanicznych. CNG (sprężony gaz ziemny) jestprzechowywany w zbiornikach pod ciśnieniem 200 barów. Zajmuje około 200 razymniej objętości niż gaz ziemny. To jednak wciąż trzy razy więcej niż wprzypadku LNG. Dlatego zasięg autobusu na LNG jest ok. trzy razy dłuższy niżpojazdu napędzanego CNG przy tej samej pojemności zbiornika.

Z punktu widzenia ochrony środowiska, spalanie LNG emituje mniejCO2, tlenków azotu i cząstek stałych.

Wadą jest stosunkowo duży układ napędowy i konieczność termicznejizolacji zbiorników paliwa, co m.in. ogranicza pojemność bagażnika w autobusachdalekobieżnych.

Nie jest to jednak jakiś strategiczny mankament, dlatego LNGjest uważane za alternatywę dla oleju napędowego w perspektywieśrednioterminowej, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych, autobusów międzymiastowychi autokarów.