Buspas na ul. Garbary w Poznaniu będzie dłuższy
W przyszłym tygodniuw Poznaniu specjalne pasy dla autobusów uruchomione zostaną pomiędzy dworcemGarbary a skrzyżowaniem z ul. Grochowe Łąki.
Od wtorku, 15 września, rozpoczną się prace związane zusuwaniem istniejącego oznakowania poziomego. Można się spodziewać poważnychutrudnień podczas robót drogowych. Podjęto decyzję o likwidacji buspasa na ul.Mieszka I, a analizie zostanie poddane czasowe zawieszenie funkcjonowaniabuspasów na ulicach Stoińskiego i Wiechowicza.
Buspasy powstawać mająw tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden innylogiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali zalternatywnego, szybszego przejazdu autobusem. Im więcej osób wybierze w takimprzypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodzedla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta – mówiMariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Dokończenie buspasa na ulicy Garbary od dworca Garbary do istniejącegoodcinka jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu. Jednocześnie decyzjao likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, żew Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręczprzeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportempublicznym – zaznacza Mariusz Wiśniewski.
Ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej,dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego iMałe Garbary do ul. Długiej. Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiejw stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przystacji PKP do przystanku Grochowe Łąki – w kierunku centrum Poznania, wraz zkrótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską – odcentrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, atakże powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania.
Aby pasażer wybrałkomunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna idostępna. Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszaniasię ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny wcodziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul.Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo – dodaje Jan Gosiewski,dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Na ul. Garbary między ul. Grochowe Łąki a Armii Poznańwyznaczone będą pasy ułatwiające poruszanie się autobusów. Pierwszy to buspas zdopuszczeniem preferowanych pojazdów (m.in. rowery, TAXI, pojazdy elektryczne)od przystanku autobusowego Garbary przy dworcu kolejowym do wjazdu na kolejnyprzystanek w stronę centrum, przed ul. Grochowe Łąki.
Krótszy odcinek pojawi się w przeciwnym kierunku – odwyjazdu z przystanku Małe Garbary do ul. Szyperskiej. Będzie to śluza dlaautobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom doskrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary będzie miała jeden pas ruchuw kierunku Cytadeli, wzdłuż którego zaplanowano także pas dla rowerzystów.Odcinek ten będzie ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częściąWartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul.Szelągowskiej. Wkrótce – jak informuje Miasto Poznań – rozpocznie się budowadrogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunkuEstkowskiego.
Po zmianach na odcinku ul. Garbary – od przystanku przydworcu PKP do ul. Północnej – zamiast czterech pasów ruchu dla samochodówpowstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miałyjedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdyzahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniutrzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpiecznyprzejazd obok siebie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowym buspasem w kierunku centrum, podobnie jak nawiększości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne,służby miejskie, rowery oraz motocykle. Pierwsze roboty związane z usuwaniemistniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek, 15 września (poporannym szczycie komunikacyjnym), a uruchomienie buspasa planowane jest nasobotę, 19 września. Od wtorku, 15 września, przez około cztery dni można sięspodziewać utrudnień na tym odcinku ul. Garbary. Prace nie będą prowadzone wgodzinach 7.00- 9.00, żeby nie utrudniać warunków na drodze w czasie porannegoszczytu.
Przeanalizowano zmiany czasowej organizacji ruchuwprowadzonej w związku z rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie trasytramwajowej na Naramowice. Powstały wówczas nowe buspasy i śluzy dla autobusówna ulicach: Lechickiej, Murawa, Serbskiej, Słowiańskiej, Szelągowskiej,Stoińskiego, Wiechowicza i Mieszka I. Przyczyniły się one do znacznegoograniczenia negatywnych skutków dla komunikacji publicznej wynikających ztoczących się prac budowlanych. Po trzech miesiącach obserwacji zdecydowanosię, w przypadku ulicy Mieszka I, na powrót do wcześniejszej organizacji ruchu,kiedy oba pasy dostępne były dla wszystkich użytkowników.
Kiedy w majuwprowadzaliśmy nową organizację ruchu na północy Poznania zakładaliśmy, żebędziemy śledzić jak wpływa ona na ruch samochodów i autobusów. W wyniku tychobserwacji oraz informacji od Zarządu Transportu Miejskiego i MiejskiegoPrzedsiębiorstwa Komunikacyjnego doszliśmy do wniosku, że usunięcie buspasa naul. Mieszka I od ul. Słowiańskiej w stronę ul. Pułaskiego nie wpłynienegatywnie na komunikację publiczną – informuje Łukasz Dondajewski, MiejskiInżynier Ruchu.
W najbliższym czasie analizie poddane zostanie testowezawieszenie działania buspasów w obukierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Jednak w kontekście postępuprac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacjiruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane dozakończenia inwestycji. Prognozowane jest bowiem zwiększenie natężenia ruchu wtym rejonie, co z kolei może spowodować pogorszenie warunków poruszania sięautobusów.
W Poznaniu z roku na rok jest coraz więcej zarejestrowanychsamochodów. Liczba pojazdów, wliczając również ponad 170 tysięcy aut codzienniewjeżdżających do miasta, przekracza liczbę mieszkańców. Dużo samochodówprzekłada się na ruch w mieście, trudności z zaparkowaniem oraz zwiększaniezanieczyszczenia środowiska.
Wprowadzanie buspasów ma doprowadzić do sytuacji, żeautobusy będą kursować punktualnie. Oprócz braku strat czasu i umożliwieniaprzesiadek na inne linie zgodnie z rozkładem jazdy, pasażerowie zyskająregularność ruchu, a co za tym idzie niezawodność. Ta z kolei generuje wzrostzaufania poznaniaków do komunikacji miejskiej i w konsekwencji stopniową zmianęprzyzwyczajeń komunikacyjnych – czystsze i spokojniejsze miasto.