Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

FlixBus z kompletem autokarów z windą. Debiut Irizara i6s 15

infobus
01.09.2020 15:00

W sierpniu firma PAI Trans Paweł Sobolewski odebrała pierwsze w zielonej flocie trzyosiowe autobusy turystyczne Irizar i6s 15.37.

Zgodnie z podpisaną umową z FlixBus Polska pojazdy zostały skierowane na nową linię z Wrocławia do Bonn. Samo wydanie miało miejsce w oddziale firmy Wanicki – Nedpol koło Częstochowy w dniu 12 sierpnia br. Tym samym mamy podwójny debiut: to pierwszy trzyosiowy model i6s w barwach FlixBusa i pierwszy Irizar z windą dla osób z niepełnosprawnością.

Niemcy = winda

Jak już wspomnieliśmy, oba autokary obsługują linię FlixBusa z Wrocławia do Niemiec, dlatego musiały zostać wyposażone w automatyczne windy dla osób niepełnosprawnych. Pojazd, dzięki zastosowaniu systemu szybkiego demontażu foteli, może przewieźć dwa wózki inwalidzkie.

„Wszystkie autobusy, które obsługują nasze linie w Niemczech, przystosowane są do przewozu osób z niepełnosprawnością – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich. – Nasi zachodni sąsiedzi, podobnie jak państwa skandynawskie, przyjęli rezolucję OzN ws. swobodnego dostępu do usług transportowych dla wszystkich pasażerów i realizują to w praktyce. Jeżeli na danej linii możliwy jest przejazd między miastami wewnątrz Niemiec, wszystkie przeznaczone do jej obsługi pojazdy mają windy lub, w przypadku pojazdów piętrowych, rampy najazdowe i szersze drzwi na dolnym pokładzie, aby móc przewozić wózki inwalidzkie. Aktualnie w naszej flocie mamy już 42 takie autobusy, w tym 10 autobusów piętrowych (5 marki VDL, 3 marki Neoplan, 2 marki Setra) oraz 32 jednopokładowe (28 marki Mercedes, 2 marki VDL i 2 marki Irizar)”.

Wrześniowe zmiany

Przy okazji zapytaliśmy szefa FlixBus Polska o zmiany, jakie platforma wprowadzi „po pierwszym szkolnym dzwonku.” To, krótko mówiąc, jesienne porządki, bez większych zmian w zakresie nowych kierunków. Czas pandemii to nie najlepszy okres dla autokarowych przewoźników.

-„Z dniem 1 września zakończą kursowanie nasze wakacyjne, sezonowe połączenia nad morze i w góry, m.in. do Jastrzębiej Góry, Karwii, Krynicy Morskiej czy Ustrzyk Górnych. Przeanalizujemy też popyt na pozostałych liniach i nie wykluczam, że w tym trudnym dla całej branży transportowej okresie będziemy musieli dokonać cięć, jednak będą one przede wszystkim dotyczyć częstotliwości kursowania. Wszystkie kluczowe kierunki będą dalej dostępne w naszej ofercie”.

Kwietniowe plany

Dalszą, autobusową ekspansję FlixBus planuje dopiero na wczesną wiosnę. Wówczas w zielonej sieci pojawi się więcej kursów na Ukrainę i do krajów bałtyckich. Przypomnijmy, że w lipcu FlixBus wszedł na rynek trzech krajów bałtyckich i uruchomił pięć linii: Ryga-Warszawa, Kowno-Warszawa, Ryga-Kowno-Łomża-Warszawa, Tallinn-Ryga-Warszawa i Wilno-Warszawa-Berlin. Na Litwie trasy przebiegają również przez Poniewież, Druskienniki, Mariampol i Szawle. Z kolei pod koniec lipca firma ogłosiła również otwarcie trasy między Wilnem a Kijowem, co jest liniowym ewenementem, gdyż zdecydowana większość tras przebiega na osi Wschód-Zachód. W krajach bałtyckich FlixBus współpracuje z firmą „Olego transportas”, działającą pod marką Ollex.

Mamy nadzieję, że te plany uda się zrealizować, co w oczywisty sposób zależy od rozwoju sytuacji epidemiologicznej.

Przypomnijmy, że we FlixBusie cały czas obowiązują standardy i wymogi bezpieczeństwa zgodnie z wytycznymi i zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, Komisji Europejskiej oraz krajowych organów państwowych. Dotyczą one m.in. profesjonalnej dezynfekcji pojazdów po każdym kursie, obowiązku zakrywania nosa i ust na pokładzie czy zmian w odprawie polegających m.in. na bezdotykowej kontroli biletów i dokumentów, obowiązkowej dezynfekcji rąk przez pasażerów przy wejściu do pojazdu czy zachowaniu 1,5-metrowych odstępów przy umieszczeniu bagażu w luku i wejściu na pokład.

Dane techniczne

Poniżej kilka danych technicznych „zielonego” modelu Irizar i6s 15.37:

Systemy bezpieczeństwa to m.in.:

  • TPMS – układ kontroli ciśnienia i temperatury kół;

  • LDWS – asystent pasa ruchu;

  • AEBS – automatyczny system awaryjnego hamowania (radar antykolizyjny);

  • ACC – tempomat aktywny.