Jelenia Góra i Poznań podsumowują testy Mercedesów
Polscy przewoźnicy od kilku miesięcy bardzo chętnie korzystają z testów demonstracyjnych autobusów, jakie udostępniła im firma EvoBus Polska.
Łącznie demonstracyjne pojazdy Mercedes-Benz Citaro G Hybrid, Mercedes-Benz eCitaro, Mercedes-Benz Sprinter 75 pojawiły się w kilkunastu polskich miastach.
Sprawdzamy, jakie wrażenia zostawiły po sobie „elektryk” i „hybryda” w dwóch miastach: Jeleniej Górze i Poznaniu.
Demo flota
Testy hybrydowego Citaro testy odbyły się m.in. w MPK Łódź, MPK Lublin, MPK Poznań, MZK Gorzów, czy ostatnio SPAK Szczecin. Aktualnie przebywa on w Bydgoszczy.
Elektryka z kolei można było spotkać na ulicach Warszawy, Wałbrzycha, Gdańska, Gdyni, Jeleniej Góry czy Wrocławia.
Po setkach godzin jazdy przyszedł czas na podsumowania, a te poczyniły MPK Poznań i MZK Jelenia Góra.
Hybrydowe wyniki w Poznaniu
MPK Poznań w maju i czerwcu testował przegubową hybrydę od Mercedesa. Autobus tej marki kursował na m.in. na liniach 151, 171. To zupełna nowość na ulicach Poznania, którego zdecydowany trzon taboru stanowi Solaris. Wprawdzie, miasto na razie nie ma w planach zakupu hybrydowych pojazdów, to jednak chętnie skorzystało z możliwości wypróbowania autobusu z takim napędem. Kilkutygodniowe testy Mercedesa Citaro G Hybrid wypadły pomyślnie.
Niewątpliwym plusem dla kierowców okazały się przyciemniane szyby, które ograniczały promienie słoneczne. U kierowców zapunktowało również oświetlenie zewnętrze pojazdu, a także wnętrze kabiny kierowcy. Aprobatę kierowców zyskało także intuicyjne rozmieszczenie przycisków, wygodny fotel i wyciszenie kabiny. Kierowcy chwalili wysoką jakość wykonania wnętrza autobusu oraz ciszę w czasie podróżowania. Doceniono również dynamikę pojazdu. Autobus rusza płynnie i dynamicznie, co jednocześnie nie umniejsza komfortowi podróżowania. MPK zauważyło również oszczędność w zużyciu oleju napędowego dzięki modułowi hybrydowemu oraz rekuperacji energii podczas hamowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obiecujące rezultaty w Jeleniej Górze
Również w czerwcu odbywały się testy Mercedesa, ale z napędem elektrycznym. Pojazd woził pasażerów MZK Jelenia Góra. Mimo stosunkowo krótkiego – dwutygodniowego testu, MZK dokonało oceny użytkowanego pojazdu. Okazało się, że koszt obsługi Mercedesa eCitaro jest według MZK o 65% niższy, niż w przypadku autobusów zasilanych olejem napędowym. MZK podało wyniki przeprowadzonego testu eCitaro w liczbach:
– łączny przebieg 1 669,19 km,
– średnie całkowite zużycie energii – 1,11 kWh/km,
– zużycie energii na jazdę autobusu – 0,8-0,9 kWh/km,
– koszt 100 km – 49,11 PLN netto (dla autobusu zasilanego olejem napędowym koszt ten wynosi około 150,00 PLN).
„