Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie autobusy chce MZK Gorzów? Czas na SIWZ

infobus
25.08.2020 15:00

MZK Gorzów jest w trakcie poszukiwania dostawcy i finansującego (leasing) 6 autobusów spalinowych klasy MAXI. Mają być one dostarczone w ciągu 8 miesięcy od podpisania umowy.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka MZK.

Premiowane rozwiązania

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: całkowitego kosztu leasingu finansowego oferowanych pojazdów (70%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (22%), warunków gwarancji (4%), terminu realizacji dostawy (1%), gotowości technicznej (3%).

W przypadku parametrów technicznych, MZK premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję zgodnej z PN-EN 10088 – 20 pkt,

  • silnik i autobus tego samego producenta – 10 pkt,

  • największa powierzchnia niskiej podłogi – 12 pkt,

  • 12 lub więcej siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 8 pkt,

  • trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 10 pkt,

  • możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 5 pkt,

  • najniższe zużycie paliwa – 22 pkt,

  • trzy-częściowy zderzak przedni – 5 pkt,

  • autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 5 pkt,

  • niepalność materiałów użytych wewnątrz konstrukcji autobusów – 3 pkt.

Ponadto, zamawiający premiuje udzielenie przez producenta gwarancji całopojazdowej w okresie 36 miesięcy.

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla Gorzowa Wielkopolskiego mają mieć długość od 11,5 do 12 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 mm do 470 mm (nad II osią). Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz, o szerokości czynnej minimum 1200 mm. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 10 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 225 kW, z momentem obrotowym minimum 1200 Nm. Autobusy będą wyposażone w czterobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym retarderem, zaprogramowaną na jazdę oszczędnościową z ogranicznikiem prędkości.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną typu półzamkniętego posiadającą oszklone drzwi z tzw. „kieszenią” i możliwością przejścia od przedziału pasażerskiego. Siedzenie kierowcy ma być amortyzowane, regulowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, obrotowe. Na wyposażeniu kabiny znajdzie się również lodówka dla kierowcy. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym (przednia, dwie boczne, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica LCD – umożliwiająca prezentowanie przebiegu trasy oraz reklam.

Lew czy jamnik?

Z lektury SIWZ wynika, że MZK Gorzów stawia na sprawdzone rozwiązania. To z kolei oznacza, że największe szanse na zwycięstwo mają MAN lub Solaris. Jak będzie rzeczywiście? Tego dowiemy się podczas otwarcia ofert, które zaplanowano na dzień 10 września.