530 elektrobusów dla Hamburga. Od Solarisa, Mercedesa i MAN
18 sierpnia operator transportu publicznego w Hamburgu – firma Hamburger Hochbahn – ogłosiła listę potencjalnych dostawców 530 autobusów elektrycznych w latach 2021-2025.
Są na niej trzy marki: MAN, Mercedes-Benz i Solaris, które zaoferowały modele dwunasto- i osiemnastometrowe swoich elektrycznych pojazdów. To jak najlepsze informacji dla Polski, gdyż ok 2/3 zakontraktowanych pojazdów powstanie w fabrykach w naszym kraju.
Pojazdy będą zamawiane w transzach w ciągu najbliższych 5 lat. Do 2025 roku flota hamburskiego przewoźnika ma zostać powiększona łącznie o 530 autobusów elektrycznych.
Trzech zwycięzców
-„Bycie w trójce kluczowych dostawców łącznie 530 autobusów elektrycznych dla klienta z Hamburga, to ogromnie nobilitujące dla naszych dokonań w obszarze elektromobilności, wydarzenie. Jest to formuła umowy ramowej, z której zamawiający może skorzystać w różnym zakresie. Mam jednak nadzieję, że firma Solaris będzie dostarczać w najbliższych czterech latach zarówno modele dwunastometrowe, jak i przegubowe i tym samym utrzymamy pozycję lidera rynku autobusów elektrycznych w Europie” – powiedział Petros Spinaris, wiceprezes Solarisa.
W ramach ofert dostarczonych do Hamburger Hochbahn, Solaris zaoferował dwa modele: Solarisa Urbino 12 electric (13 takich pojazdów niemiecki przewoźnik już posiada w swojej flocie) oraz Solarisa Urbino 18 electric. Oba pojazdy w konfiguracji dla operatora z Hamburga będą posiadać baterie o dużej pojemności Solaris High Energy+, silniki zintegrowane z osią napędową oraz ładowanie przez złącze plug-in. Dodatkowo pojazdy będą posiadać tzw. funkcję prekondycjonowania termicznego podczas ładowania baterii. Z rozwiązań podnoszących dodatkowo bezpieczeństwo kierującego i pasażerów warto wymienić system tzw. asystenta martwej strefy informującego kierowcę o pieszych oraz rowerzystach znajdujących się w pobliżu pojazdu.
Marka Solaris we flocie Hamburger Hochbahn to żadna nowość. Między innymi w roku 2014 Solaris dostarczył tutaj dwa autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Z kolei w latach 2016-2019 polski producent przekazał Hambuger Hochbahn kolejnych 13 autobusów bateryjnych.
Zdaniem Mercedesa
Dzisiaj spółka Hamburger Hochbahn AG podpisała także umowę ramową z Daimler Buses – na dostawę w pełni elektrycznego Mercedes-Benz eCitaro oraz nowego przegubowego autobusu eCitaro G. Dokładna liczba i ich dystrybucja zostanie określona w trakcie trwania umowy.
-„Jesteśmy bardzo zadowoleni z nowej umowy z Hamburger Hochbahn AG. Potwierdza ona wysoką praktyczną przydatność eCitaro, ponieważ Hamburg od prawie dwóch lat z powodzeniem wykorzystuje autobus do regularnych przewozów. Cieszymy się, że nasz w pełni elektryczny układ miejski autobusu, możemy przyczynić się do uczynienia lokalnego transportu publicznego lokalnie bezemisyjnym przy niskim poziomie hałasu, co z kolei przyczyni się do poprawy jakości życia w miastach ” – skomentował hamburski kontrakt Till Oberwörder, szef Daimler Buses.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że w taborze Hamburger Hochbahn AG jeździ już 20 szt. eCitaro , a dodatkowo firma zamówiła kolejnych 25 szt. tego typu autobusów na bieżący rok.
Niemiecki e-lider
Hamburger Hochhbahn to jeden z największych w Niemczech przewoźników transportu publicznego.
-„Wraz z tym zamówieniem kładziemy kamień węgielny pod pełną transformację naszej floty na napędy przyjazne dla klimatu. Po raz pierwszy w Niemczech w przetargu zastosowaliśmy również kryteria zrównoważonego rozwoju. Oprócz odpowiedzialności lokalnej chcemy przyjąć na siebie odpowiedzialność globalną. To ważny krok na drodze do prawdziwej zielonej mobilności i bycia firmą neutralną dla klimatu” – powiedział Henrik Falk, Prezes Zarządu Hamburger Hochbahn.
„