Polski rynek pojazdów użytkowych – w lipcu 2020
Pandemia koronowirusa ciągle utrzymuje się a już mocno dotknęła gospodarki państw europejskich, z którymi nasza branża transportowa ma silne powiązania.
Zahamowanie popytu na rynkach odbija się na przewozach towarów. Szczególnie pojazdy długodystansowe odczuwają wpływ nie tylko pandemii ale też niepokojów związanych z długo przygotowywanym Pakietem Mobilności I, który 31 lipca br. został opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE (L249). Polscy przewoźnicy podobnie jak i inni będą musieli stopniowo wraz z upływającym vacatio legis, zacząć stosować zmienione przepisy. Na początek już od 20 sierpnia dotyczące czasu jazdy i odpoczynków kierowców. Dla polskich szczególnie nie będzie to łatwe. Dodatkowo nieuregulowane dotąd warunki handlowe związane z Brexitem, potęgują obserwowany wcześniej kryzys na rynku pojazdów ciężarowych.
Rynkowy lipiec
W lipcu 2020r. zarejestrowano 1 823 pojazdy użytkowe pow.3,5t, to o 3,5% więcej niż rok wcześniej. Rejestracje ostatniego miesiącaprzerwały tendencję spadkową, która trwała nieprzerwanie od lipca ub.r.spotęgowana dodatkowo w ostatnich miesiącach pandemią COVID-19. Wydania w lipcuprzyspieszyły i zwiększyły się w porównaniu z czerwcem o 8,1% (po wzroście w czerwcu do maja aż o 61,0% a w maju dokwietnia o 5,6%). Należy podkreślić, że baza ubiegłorocznych rejestracji doporównania, w lipcu, była wyjątkowo niska nie tylko ze względów sezonowego,wakacyjnego spowolnienia ale głównie z powodu przyspieszonych w ub.r.rejestracji przed połową czerwca przed wprowadzeniem obowiązku stosowania cyfrowychtachografów.
Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych byłaniemalże taka sama jak rok wcześniej (+0,5%) za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (+0,9%).Podwozia ciężarowe przyhamowały o 13,5% a niewiele ważące rejestracjesamochodów specjalnych zwiększyły się o 115,7%. Liczba nowych autobusów pow.3,5t wzrosła o 50% w porównaniu do lipca 2019 r. a ich wydania wyniosły 159szt. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 1 664 szt.
Od początku roku przybyło 10 652 nowe pojazdy użytkowe o DMCpow. 3,5t. Po lipcu spadek w skali roku,zmniejszył się do 47%. Po czerwcu wynosił blisko 52%. W grupiesamochodów ciężarowych rejestracji ubyło o 46,9% w porównaniu z rezultatem wpierwszych siedmiu miesiącach ub.r. i podobnie w grupie autobusów o 48,2%.
Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t
Od początku 2020 r.zarejestrowano 9 801samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadekwyniósł 46,9%. W całej grupie znalazłosię 6 759 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu doanalogicznego okresu w 2019r. o 6 981 szt. (-50,8%). Wśród nich na czele jestDAF z liczbą 1 773 rejestracji (-48%) a za nim VOLVO (1 269; -43%). DalejSCANIA (1 201; -63%), i MAN (1 075; -49%). Pierwszą piątkę zamknąłMERCEDES-BENZ (817 ; -58%).
W tym samym czasie przybyło 3 042 kompletnych lubskompletowanych podwozi (-35,3%; -1 660 szt.). Wśród nich przoduje MAN (638)tuż za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (613), który wyprzedza markęIVECO (565) i DAF (345) oraz SCANIA (323).
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku 2020r. najwięcejpojazdów wydał DAF (2 118; -46%). Po nimMAN (1 713; -47%) wyprzedza markę VOLVO (1 582; -41%) i SCANIA (1 524szt. -61%) i MERCEDES-BENZ (1 431 szt. -48%)
Pierwsze dwie markiDAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 22% i 17% rynku.Trzecie VOLVO miało podobnie jak SCANIA ok. 16% a MERCEDES-BENZ 15%. Pierwszapiątka skupiła w ub.r. 85% rynku wobec 89% rok wcześniej.
Firmy rejestrujące na regon objęły 91,3% rynku, wśród nichzasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76,1%rynku, o 1,3 pkt. proc. mniej niż w 2019 r.
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. od początku 2020w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (2 036 szt.; 24% udz.) po spadku o 47%.Na drugim miejscu VOLVO (1 581 szt.; 18% udz.) , spadek 41% a trzecia SCANIA (1 524 szt.; -61% i 18%udz.) która w 2019 r. o tej samej porze była pierwsza. Tuż za podium MAN (1 509szt.; -47%; 17% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1 206 szt.; -51% i14% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (411), IVECO(303) a dalej FORD TRUCKS (57) a za nim KAMAZ (13).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w Lipcu 2020 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5831 nowo zarejestrowanych pojazdów, z lekkim wzrostem o 1,7% r/r. W porównaniuz rezultatem z czerwca br. rynek samochodów dostawczych był o 13,7% wyższy (+704 szt.).
W lipcu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych na pozycjęleadera wróciła marka Renault z wynikiem 827 szt. leadera, Zyskał jedną pozycjęw porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca i sprzed roku. Druga była marka Fiat zwynikiem 808 szt. (-18,2%) zeszłoroczny leaderz niewielką przewagą nad marką Ford (798 szt. +36,6%), która odnotowałanajwyższy wzrost w pierwszej piątce. Czwarty był Volkswagen (679szt.; +7,1%).Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (614 szt. +15,6%).
W ogólnym rankingu modeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu – Renault Master(653) bez zmiany pozycji w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Za nim terazFiat Ducato (642). Trzeci –Mercedes-Benz Sprinter (467) i Iveco Daily (432) czwarty – ze wzrostem o jednąpozycję r/r. Pierwszą piątkę zamknęła Dacia Dokker (289), który zyskał czterypozycje. Drugą piątkę otworzył Volkswagen Crafter z liczbą 278.
Od początku 2020 roku zarejestrowano 30 453 nowe samochodydostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż po lipcu w 2019 roku o -25,3%.
Nowe autobusy o DMC>3,5T
Od początku 2020 roku przybyło 851 autobusów, mniej o -48%niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce mabezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 344 autobusy (-53%) z dużą przewagąnad drugim SOLARIS ( 223 szt. -9%) ,trzeci MAN z rejestracją 56 szt. ispadkiem 74%. Dalej AUTOSAN (50szt.+16%) i FORD (43 szt. +330%) zamykapierwszą piątkę.
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 464(-48%) autobusy, podczas gdy rok wcześniej 893 w analogicznym okresie.Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (215szt.) i MERCEDES-BENZ (92 szt.), za nimi AUTOSAN (46 szt.) oraz MAN (46 szt.)
Używane użytkowe
Od początku 2020r. sprowadzono 14 837używanych pojazdów użytkowych (-22,6%; -4335 szt.), w tej liczbieznalazło się 13 694 samochody ciężarowe (-21,5%; -3 761szt.)) i 1143 autobusy(-33,4%; -574 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 39%więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.
„