Ugoda MPK Częstochowa z NFOŚiGW ws. hybryd
Sąd Okręgowy wWarszawie zatwierdził 5 sierpnia 2020 roku ugodę z 31 lipca 2020 roku międzyNarodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie orazMiejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Częstochowie sp. z o.o.
Ugoda została uzgodniona w wyniku mediacji prowadzonej przedSądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Ugoda kończy spór o niewykonanie przez MPK w Częstochowieprzedsięwzięcia opisanego w umowie dotacji pn. „Zakup i dostawa niskoemisyjnychautobusów na potrzeby komunikacji miejskiej świadczonej przez MPK wCzęstochowie” polegającego na zakupie i użytkowaniu 40 autobusów hybrydowych wramach świadczenia usług transportu publicznego.
Zatwierdzony przez Sąd dokument ugody realizuje kluczoweinteresy stron. W szczególności ugoda zobowiązuje MPK Częstochowa do uzyskaniaefektu ekologicznego w wysokości nie mniejszej
niż określona w pierwotnej umowie. Ugoda określa ponadto, żewartość ta ma zostać osiągnięta
w terminie możliwym do realizacji z punktu widzenia rozwojutransportu publicznego w Częstochowie, jak również wzmacnia zabezpieczeniewykonania tego efektu. Wykonanie założeń zawartych w ugodzie jednocześniezapewni MPK w Częstochowie brak obowiązku zwrotu całości czy części środkówfinansowych przyznanych w ramach przedmiotowej dotacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ugoda jest korzystniejsza niż prowadzenie sporu prawnegomiędzy stronami. Dodatkowo, przewiduje szerokie zrzeczenie się roszczeń MPK wCzęstochowie wobec Skarbu Państwa oraz dwóch państwowych osób prawnych. Tymsamym, ugoda uchyla ryzyka procesowe i koszty związane z toczeniem sporusądowego.
Ponadto, Sąd umorzył postępowanie prowadzone z powództwa MPKw Częstochowie przeciwko NFOŚiGW w związku z wypowiedzeniem pierwotnej umowyprzez NFOŚiGW z uwagi na jej niewykonanie.
„