Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Austriacki rząd pomaga austriackim autokarom

infobus
18.07.2020 08:00

COVID-19 przyniósł  duże straty także austriackiej turystyce autokarowej, będącej ważną częścią branży turystycznej.

-„Zaparkowaliśmy nasze autobusy 15 marca. Od tego czasu stoimy – powiedział w ostatnich dniach kwietnia w emocjonalnej rozmowie z austriackimi mediami właściciel firmy Busreisen Hafner, Johann Hafner.

Obroty mniejsze o 80%

Kilka tygodni temu Austriacka Izba Gospodarcza podała, że obroty w austriackiej turystyce spadły o 80%. Szacuje się, że w czerwcu blisko 4000 autokarów, zamiast zarabiać na siebie, stai bezużytecznie.

Epidemia koronawirusa jest ciężkim ciosem dla olbrzymiej większości firm autobusowych w tym kraju.

W marcu i kwietniu dla większości autobusów turystycznych zaczyna się zwykle sezon, jednak tym razem właśnie w tych miesiącach miała miejsce całkiem odwrotna sytuacja. Jeszcze w lutym portfolio zamówień na 2020 rok były pełne.

– Naprawdę nie mogliśmy się doczekać sezonu. Teraz wszystkie nasze wycieczki zostały anulowane. Walczymy z ogromną utratą dochodów. Ponadto, my, operatorzy autobusów, zawsze inwestujemy dużo pieniędzy w nasze katalogi, reklamy i obecność na targach turystycznych. W ciągu ostatnich kilku miesięcy wydaliśmy na to około 55 000 euro – mówi Wolfgang Mayr, którego firma ma siedzibę w położonym niedaleko granicy z Niemcami Enzenkirchnen. – Zjadają nas koszty, takie jak opłaty za leasing i inne wydatki. Wynoszą one około 10 000 euro miesięcznie za każdy autobus.

Pomoc państwa

Austriackie firmy autobusowe mogą liczyć na wsparcie państwa, które umożliwia im dostęp do tanich kredytów pomostowych. Przeciętne przedsiębiorstwo może liczyć na kredyty o wysokości do 500 000 euro. Jednak z perspektywy właścicieli tych firm nie jest to optymalne rozwiązanie. Większość z nich nie chce się zadłużać, szczególnie w tak niepewnych czasach.

Kolejnym instrumentem wsparcia jest tzn. Kurzarbeit, która umożliwia utrzymanie pracowników przy minimalnym wymiarze czasu pracy. Państwo bierze wtedy większość kosztów na siebie. Zastosowanie instrumentu Kurzarbeit w austriackiej branży autobusowej osiągnęło prawie maksymalny wymiar i okazało się dobrym sposobem na utrzymanie zatrudnienia.

Aby móc przetrwać do następnego roku, Stowarzyszenie Firm Autobusowych, Lotniczych i Spedycyjnych oczekuje od rządu federalnego kontynuacji Kurzarbeit do drugiej połowy 2021 roku oraz dopłaty do każdego stojącego autobusu w wysokości 7000 euro miesięcznie.

Aktualny stan

W Austrii czynnych jest 1260 firm świadczących autobusowe usługi transportowe, jak podaje Austriacka Izba Gospodarcza, powołując się na informacje ze Stowarzyszenia Firm Autobusowych, Lotniczych i Spedycyjnych.

Flota autobusowa w tym kraju składa się z nieco ponad 9200 zarejestrowanych pojazdów.

Największym przewoźnikiem autobusowym na rynku austriackim jest ÖBB-Postbus GmbH z ponad 2300 autobusami i 3900 pracownikami. Prawie 85% pozostałych 6900 autobusów liniowych i turystycznych jest własnością mniejszych firm. Są one często zintegrowane z regionalnym i komunalnym transportem publicznym, na przykład z transportem szkolnym.