Piła kupuje swoje pierwsze elektrobusy. Ze wsparciem CUPT
6 lipca MZK Piła ogłosił przetarg na zakup 5 szt. nowychautobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.
To efekt podpisanej w dniu 30 stycznia umowy z CentrumUnijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie projektu „Zakup nowychautobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania”. Przypomnijmy,że Piła była jednym z 13 beneficjentów w Polsce, a drugim miastem wWielkopolsce (obok Poznania), które otrzymało wsparcie CUPT w ramach specjalnego konkursu projektów.O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Całkowita wartość projektu to 16.113.000,00 zł, a wartośćdofinansowania z UE – 11.130.750,00 zł (85%).
Co chce Piła?
Najnowsze zamówienie MZK Piła dotyczy dostawy 5 szt. autobusówmiejskich o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania pojazdów;stanowiących element rodziny autobusów miejskich o wysokim stopniu unifikacji,jednego producenta (marki), o długości całkowitej od 11 500 mm do 12 200 mm. Każdyautobus musi posiadać co najmniej 70 miejsc, z tego co najmniej 20 miejscsiedzących i co najmniej 6 dostępnych z poziomu niskiej podłogi.
Dodatkowo każdy pojazd powinien być wyposażony w systeminformacji audiowizualnej. W skład systemu powinno wchodzić główne urządzeniesterujące systemem, zwane dalej komputerem pokładowym pojazdu, obsługiwanebezpośrednio przez kierującego, system informacji głosowej oraz tabliczewnętrznych, wewnętrznych – zgodnych z wyposażeniem standardu SystemuInformacji Pasażerskiej będącego na wyposażeniu pojazdów zamawiającego.
Wszystkie pojazdy mają mieć pantografy, a w ramach odbiorukońcowego każdego autobusu przeprowadzona będzie próba ładowania urządzeńmagazynujących energię elektryczną w autobusie na stanowisku ładowaniapantografowego oraz za pośrednictwem złącza plug–in.
Dodatkowo przewoźnik wymaga w zakresie infrastruktury:
-
trzy ładowarki dwustanowiskowe (zajezdniowe) umożliwiającejednoczesne ładowanie 2 autobusów mocą 60kW +/- 2 % dla każdego autobusu, lubładowanie 1 autobusu mocą 120 kW +/- 2 %,
-
stację transformatorową SN/NN zasilającą stacje ładowania;
-
stację szybkiego ładowania, wolno stojącą;
-
stację transformatorową SN/NN zasilającą stację szybkiegoładowania.
Całość ma być gotowa do 29 kwietnia 2022 r. Czyli mamykolejny autobusowo-infrastrukturalny projekt. Wybór najkorzystniejszej ofertyzostanie dokonany na podstawie trzech kryteriów:
-
Okres gwarancji / Waga: 10.00
-
Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 30.00
-
Cena – Waga: 60.00
Przetargowe wymogi
Kto może podejść do zamówienia MZK Piła? Na początek wymogi finansowe:należy mieć środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 2000 000 PLN + OC na nie mniej niż 1 000 000 PLN.
W zakresie doświadczenia mamy konieczność wykazania siędostawą w ciągu ostatnich trzech lat, co najmniej jedną dostawę min. 3 sztukfabrycznie nowych jednoczłonowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznymwraz z załączeniem dowodów określających, czy dostawa ta zostały wykonane wsposób należyty i terminowy. Do tego trzeba mieć raport techniczny drogowegozużycia energii elektrycznej wg testu SORT 2 wykonany wg wytycznych UITP przezniezależną, certyfikowaną jednostkę badawczą.
Mamy tez zapis na czasie: „Zamawiający przewiduje możliwośćzmian umowy w zakresie przedłużenia terminu wykonania przedmiotu umowy wprzypadku działania siły wyższej uniemożliwiającej wykonanie umowy w terminie.W takim wypadku termin wykonania umowy może ulec przedłużeniu o czas trwaniaprzeszkody spowodowanej siłą wyższą. Za siłę wyższą uważa się zdarzeniezewnętrzne, którego skutków nie da się przewidzieć ani im zapobiec. W szczególnościza siłę wyższą będzie się uważać działanie przyrody, takie jak np.: huragan,trzęsienie ziemi, powódź, stan epidemii oraz inne zdarzenia takie jak np.:wojna, zamieszki, strajk generalny (z wyjątkiem strajków u wykonawcy),działania legislacyjne władz powodujące niemożność wykonania umowy.”
O tym, kto jeszcze – oprócz oczyścicie Solarisa – podejdzie do pilskiegozamówienia, dowiemy się najwcześniej 7 sierpni, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.
Trzynastka z RPO
MZK Piła krótko mówiąc wie, jak korzystać z unijnychfunduszy, czego dowodzą ostatnie, taborowe zakupy. W zeszłym roku przewoźnik zamówił:
-
sześć autobusów Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla – o czympisaliśmy TUTAJ – za sumę 6 856 020,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenęUrbino 12 w wysokości 929 000 PLN netto. Z gwarancją całopojazdową na 42miesiące. Pojazdy te od czerwca już kursują po ulicach Piły. Ten zakup zostałzrealizowany w ramach projektu „Rozwój miejskiego zbiorowego transportuniskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile”;
-
siedem autobusów hybrydowych Solaris Urbino 12 Hybrid – o czympisaliśmy TUTAJ – i które pojawią się w wielkopolskim mieście pod koniecwakacji. To elementem unijnego projektu „małe centrum przesiadkowe” przyulicach 1 Maja i Śródmiejskiej. Piła czeka też na dostarczenie inteligentnychwiat przystankowych z podgrzewanymi siedzeniami zasilanymi fotowoltaiką.
Wszystko to razem przyniesie lepszą komunikację w Pile. I tojuż za moment.
„