Rybnicki debiut BMC Procity. Od firmy Kłosok
Z początkiem lipca na rybnickich ulicach pojawiło się 10 nowychautobusów komunikacji miejskiej, obsługujących linie na trasach organizowanychprzez Zarząd Transportu Zbiorowego.
Dwa z nich to pierwsze w rybnickiej sieci autobusy BMC Procity 12, które zostały przemalowane i przeniesione z Wodzisławia (#401 i #407). Dodatkowo przewoźnik wystawił pięć Mercedesów Conecto, które wcześniej eksploatował Warbus w Lublinie. Taki krajowy zestaw…
-„W wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego naobsługę linii 46 i kilku innych zadań,znacznie odmłodził się tabor, jakim mogą podróżować nasi mieszkańcy.Nowy operator zaoferował dziewięć autobusów spełniających normę emisji spalinEuro 6, bo takiej wymagaliśmy, w tym najmłodsze wyprodukowane 2019 roku – mówiŁukasz Kosobucki, dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.
O rybnickim, liniowym zwycięstwie firmy Kłosok pisaliśmy wInfoBusie TUTAJ
Rybnicki standard
Standard oraz wyposażenie autobusów jest na wysokim poziomie- we wszystkich drzwiach znajduje się niska podłoga, zainstalowanoelektroniczne tablice informacyjne koloru bursztynowego, wewnętrzne ekrany,klimatyzację, monitoring oraz oświetlenie zewnętrzne nad drzwiami.
Nie zabrakło także systemu e-karty i tu nowość – w każdympojeździe znajdą się dwa (a nie jak do tej pory jeden) kasowniki obsługującekarty płatnicze (niestety kłopoty związane z COVID-19 opóźniają dostawy drugichkasowników). Nowością w dwóch najmłodszych pojazdach są również ładowarki USB.
-„Tak wysoki standard mógł być zachowany dzięki zastosowaniuodpowiedniej punktacji w postępowaniu przetargowym – cena stanowiła 60% oceny,natomiast pozostała część to wiek taboru oraz zaoferowanie drugiego kasownikana karty płatnicze” – dodaje Kosobucki.
Krótka umowa
Liniowa umowa zawarta została tylko do końca 2021 roku. Jaktłumaczy ZTZ, zrobiono to z kilku względów.
–”Po pierwsze obecny tzw. PlanTransportowy dla Rybnika nie pozwalał na zawarcie umowy na dłuższy niż 5 latokres (trwają prace nad aktualizacją Planu), co nie pozwala na stawianiewymagania nowych autobusów, ze względu na ich okres używalności. Po drugie – stratyw budżecie spowodowane COVID-19 również nie pozwalały na ponoszenie większychkosztów prowadzenia komunikacji. Po trzecie – brak stacji tankowania gazuziemnego również przyczynił się do tymczasowego wstrzymania wdrażania nowegotaboru gazowego- czytamy w miejskim komunikacie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kłosok z BMC
Przypomnijmy, że rybnicki debiut tureckich autobusów BMC Procityto nie przypadek. Śląska firma Kłosok stawia na ta markę od dwóch lat iwprowadziła tego typu autobusy m.in. na:
-
lotniskowe linie GZM (9 sztuk) – o czym pisaliśmy wInfoBusie TUTAJ
-
na miejskie trasy w Wodzisławiu Śląskim(8 szt. Procity), o czym informowaliśmy TUTAJ
Jak widać te autobusy muszą się liniowo sprawdzać, skoro prywatnyprzewoźnik cały czas inwestuje w tę markę.
Standardowo autobusy miejski BMC Procity klasy MAXI oferuje95 miejsc, w tym 27 miejsc siedzących. Wejście na pokład tych w pełniniskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.W autobusach zastosowano oszczędną kompletację napędu. Serce stanowi niespełnasiedmiolitrowy silnik Cummins ISB6.7E6C 280B. To jednostka o mocy 204 kW i 1082Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najczęściej montowana automatyczna skrzyniabiegów to ZF 6AP1200B. Podobnie jest klimatyzacją – najczęściej od firmySutrak. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają przesuwne oknaboczne, wentylatory sufitowe oraz szyberdachy.
„